هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.22 MyBB منتشر شد



امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMI یا شاخص توده بدنی چگونه محاسبه می‌شود؟
#1
[تصویر:  1541509459-bmi.jpg]
شاخص توده بدنی میزان چاقی را اندازه گیری نمی کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود. در این مطلب در مورد BMI و روش های محاسبه وزن ایده آل نکاتی بیان می شود.
شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟
شاخص توده بدنی یا شاخص کوتله یا بی ام آی BMI (body mass index) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع BMI مقیاسی برای اندازه گیری میزان چربی بدن و تناسب اندام بر اساس نسبت وزن به قد فرد است. این شاخص از طریق حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد فرد محاسبه میشود و برای افراد بالای 20 سال چه خانم چه آقا درست کار میکند و اعداد متوسط این شاخص برای کودکان بالای دو سال متفاوت است.
شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم (x²) قدش به متر بدست می آید. فرمول محاسبه شاخص توده بدنی در عکس زیر توضیح داده شده است. این شاخص در بین سالهای 1830 تا 18520 توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد به همین دلیل به آن شاخص کوتله نیز می گویند.
شاخص توده بدنی (BMI) بزرگسالان
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود.
BMI زیر 18.5:
  • پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد.
  • دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد.
  • این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
BMI بین 18.5 تا 24.9:
  • این محدوده ی وزن مناسب است.
  • اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید.
  • به هر حال این افراد هم باید برنامه غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
BMI 25 یا بیشتر:
  • این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید.
  • اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد.
  • وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
BMI 30 به بالا:
  • این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد.
  • چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد.
  • کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
وزن ایده آل چقدر است؟
مطمئنا هر از گاهی به وزن خود فکر می کنید و عدد آن برایتان مهم است. وزن ایده آل به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
  • قد؛
  • جنسیت؛
  • میزان چربی و عضلات؛
  • اندازه چارچوب بدن؛
شاخص توده بدنی BMI یکی از بهترین روش ها برای محاسبه وزن ایده آل است. محاسبه BMI کار بسیار ساده ای است و با دانستن اندازه قد و وزن می توان آن را محاسبه کرد.
اگر نتیجه بین 18.5 و 24.9 باشد، یعنی وزن شما نسبت به قدتان ایده آل است. اگر نتیجه به دست آمده کمتر از 18.5 باشد، باشد، دچار کمبود وزن هستید. اگر شاخص توده بدن شما بین 25 و 29.9 باشد، دچار اضافه وزن هستید. اگر عدد به دست آمده بین 30 تا 35 باشد، اضافه وزن شما بیش از اندازه بوده و چاق محسوب می شوید.

شاخص توده بدنی میزان چاقی را اندازه گیری نمی کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود. در این مطلب در مورد BMI و روش های محاسبه وزن ایده آل نکاتی بیان می شود.
شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟
شاخص توده بدنی یا شاخص کوتله یا بی ام آی BMI (body mass index) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع BMI مقیاسی برای اندازه گیری میزان چربی بدن و تناسب اندام بر اساس نسبت وزن به قد فرد است. این شاخص از طریق حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد فرد محاسبه میشود و برای افراد بالای 20 سال چه خانم چه آقا درست کار میکند و اعداد متوسط این شاخص برای کودکان بالای دو سال متفاوت است.


شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم (x²) قدش به متر بدست می آید. فرمول محاسبه شاخص توده بدنی در عکس زیر توضیح داده شده است. این شاخص در بین سالهای 1830 تا 18520 توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد به همین دلیل به آن شاخص کوتله نیز می گویند.
شاخص توده بدنی (BMI) بزرگسالان
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود.
BMI زیر 18.5:
  • پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد.
  • دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد.
  • این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
BMI بین 18.5 تا 24.9:
  • این محدوده ی وزن مناسب است.
  • اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید.
  • به هر حال این افراد هم باید برنامه غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
BMI 25 یا بیشتر:
  • این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید.
  • اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد.
  • وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
BMI 30 به بالا:
  • این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد.
  • چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد.
  • کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
https://darmanblog.yektablog.net/
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان