هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا می توان با یک اظهارنامه واحد، طرح های مختلف صنعتی را به ثبت رساند ؟
#1
در اینکه با یک اظهارنامه می توان طرح های مختلفی را به ثبت رساند یا خیر رویه ی قوانین داخلی کشورها متفاوت است. در برخی از کشورها در قالب یک اظهارنامه می توان تحت شرایطی طرح های مختلفی را به ثبت رساند در صورتی که همه طرح ها با توجه به طبقه بندی مربوط به طرح های صنعتی به محصول یکسان یا طبقه ای از محصولات مربوط باشند. به عنوان مثال اگر مجموعه ای از صندلی، میز و میز توالت طراحی شده باشد قوانین ملی بسیاری از کشورها اجازه می دهند که آن ها در قالب یک اظهارنامه تقاضا ثبت شوند، چون همه اقلام فوق تعلق به یک طبقه از محصولات دارند. البته اگر در همین فرض متقاضی خواسته باشد چراغی را که همراه اقلام فوق به کار می رود به ثبت برساند نمی تواند در قالب اظهارنامه فوق و همراه با اقلام یاد شده درخواست ثبت کند؛ چون چراغ در طبقه دیگر آمده است و درخواست ثبت آن نیاز به تقدیم اظهارنامه جدا و مستقل دارد. 
در تعداد دیگر از کشورها نیز گونه های مختلف از یک طرح در صورتی که برای یک کالای یکسان به کار روند و تفاوت اساسی با یکدیگر نداشته باشند می توانند در قالب بک اظهارنامه ثبت شوند. به عنوان مثال چنانچه دو طرح مربوط به دو گوشواره باشند که یکی از آن ها با گیره به گوش می چسبد و دیگری سوزنی دارد که از سوراخ گوش می گذرد. 
همچنین اگر طرح ها به یک مجموعه یا سری از کالاها برگردند که دارای ماهیت یکسان هستند و معمولاَ با هم فروخته می شوند یا به منظور استفاده با هم تولید می شوند و دارای ویژگی های مشترک باشند نیز می توانند در قالب یک اظهارنامه و با پرداخت به یک هزینه به ثبت برسند. به عنوان مثال کارد، چنگال و قاشق یا وازم خانگی مانند سشوار مو و نازل و برس را می توان در قالب بک اظهارنامه به ثبت رساند. 
ماده 24 قانون مصوب 1386 امکان ثبت دو یا چند طرح صنعتی را در یک اظهارنامه تحت شرایطی به رسمیت شناخته است. 
به موجب ماده یاد شده، دو یا چند طرح صنعتی را می توان در یک اظهارنامه قید و تسلیم نمود، مشروط بر آن که مربوط به یک طبقه بندی بین المللی و یا مربوط به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء باشد. 
ماده 71 آیین نامه مصوب 1387 نیز به موضوع امکان ثبت طرح های مختلف در قالب یک اظهارنامه پرداخته است. 
به موجب ماده یاد شده، دو یا چند طرح صنعتی مربوط به یک طبقه از طبقه بندی بین المللی و یا به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء ولو مربوط به طبقات مختلف چنانچه با هم استعمال گردند را می توان در یک اظهارنامه قید و به مرجع ثبت تسلیم نمود. 
با توجه به ماده یاد شده و با عنایت به ماده 24 قانون مصوب 1386 ذکر نکات ذیل ضروری به نظر می رسد :
1- در ماده 71 آیین نامه نیز چنانچه طرح ها مربوط به یک طبقه از طبقه بندی بین المللی باشند در قالب بک اظهارنامه قابل ثبت هستند. 
2- اگر طرح ها مربوط به یک طبقه از طبقه بندی بین المللی نباشند لیکن به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء ولو مربوط به طبقات مختلف باشند چنانچه با هم استعمال گردند را هم می توان در قالب بک اظهارنامه قید و به مرجع ثبت تسلیم نمود. 
اصولاَ یک مجموعه یا کالاهای سری با هم استعمال می شوند؛ از این رو قانونگذار در ماده 24 قانون به آن اشاره نکرده است. لیکن واضعین آیین نامه به منظور رفع هرگونه ابهامی به شرط " استعمال " نیز اشاره کرده اند. 
البته صرف استفاده چند کالا با یکدیگر ملاک و معیار قطعی برای مجموعه دانستن آن ها محسوب نمی شود بلکه وجود نقاط مشترک در اجزای طرح ، شرط اصلی برای تحقق عنوان کالاهای سری می باشد. 
ماده 72 آیین نامه مصوب 1387 رئیس قوه قضاییه ، موضوعی را متذکر شده است که در قانون مصوب 1386 نیامده است و آن طرح صنعتی متمم است. 
به موجب ماده یاد شده ، در صورتی که متقاضی، دو اظهارنامه دارای طرح های صنعتی مشابه را در یک تاریخ تسلیم نماید، بنا به درخواست متقاضی، مرجع ثبت می تواند یکی از اظهارنامه ها را به عنوان طرح صنعتی اصلی و دیگری را به صورت طرح صنعتی متمم بپذیرد. 

ثبت شرکت فکر برترhttps://companyregister.ir
پاسخ
 سپاس شده توسطشماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۵۸:۳۶ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۲۰:۲۲ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۲۴:۰۰ عصر)


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اصلاح و استرداد اظهارنامه ثبت طرح صنعتی sabticall 0 1,596 ۱۳۹۶/۷/۱۳، ۱۰:۵۴:۰۳ صبح
آخرین ارسال: sabticall

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان