هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وجه امتیاز اساسی شرکت تعاونی با دیگر انواع شرکت
#1
شرکت تعاونی شرکتی است که بین اشخاص حقیقی، برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع،در جهت اهداف مصرح در قانون بخش تعاونی،به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از طریق همکاری و تشریک مساعی آن ها،با رعایت قانون مزبور،تشکیل می شود.
در شرکت تعاونی ، حداقل شرکا 7 نفر ، حداقل سرمایه محدودیت ندارد و حداقل هیات مدیره یا مدیران 1 نفر یا بیشتر است . میزان مسئولیت هر یک از شرکا ، در صورت سهامی بودن به میزان مبلغ اسمی هر سهامدار و در غیر سهامی ، با توجه به تراضی شرکا در اساسنامه است. 
فقط اشخاص حقیقی، یعنی افراد انسانی، می توانند به تشکیل شرکت تعاونی اقدام کنند و به عضویت آن درآیند.این مطلب از منطوق ماده 8 قانون بخش تعاونی که می گوید:"عضو در شرکت های تعاونی،شخصی است حقیقی"مستفاد می شود.
با استناد به قانون اساسی که مقرر می دارد : " بخش تعاونی شامل شرکت ها و موسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشکیل می شود " ، انواع شرکت های تعاونی را می توان در چار گروه ذیل جای داد :
1-  شرکت های تعاونی تولید شهری ؛
2-  شرکت های تعاونی توزیع شهری ؛
3- شرکت های تعاونی تولید روستایی ؛
4- شرکت های تعاونی توزیع روستایی. 
طبق قانون بخش تعاونی ، تعاونی های تولید شامل تعاونی هایی است که در امور مربوط به کشاورزی ، دامداری ، دامپروری ، پرورش و صید ماهی ، شیلات ، صنعت ، معدن ، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر این ها فعالیت می کنند .
همچنین، تعاونی های توزیع عبارت اند از تعاونی هایی که نیاز مشاغلل تولیدی یا مصرف کنندگان عضو را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می کنند.
  • جایگاه شرکت تعاونی در قانون تجارت
ماده 20 قانون تجارت، شرکت تعاونی را نیز یکی از انواع شرکت تجاری معرفی نموده و احکام آن را در پنج ماده از ماده 190 تا 194 بیان نموده است . معذلک تصویب قانون شرکت های تعاونی در سال 1350 و قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در سال 1370 موجب جدایی شرکت های تعاونی از پیکره قانون تجارت شده است. 
این دو قانون مقررات راجع به شرکت سهامی خاص را با تغییراتی اندک بر شرکت تعاونی حاکم نموده اند. از جمله تغییرات مهم آن است که برخلاف شرکت سهامی هر شریک فارغ از تعداد سهم فقط یک رای دارد.
  • وجه امتیاز اساسی شرکت تعاونی با دیگر انواع شرکت
وجه مشترک شرکت های تجاری آن است که شرکا سرمایه ای را گرد می آورند تا آن را  به کار انداخته و سود حاصل از آن را در فواصل زمانی معین میان خود تقسیم نمایند. هدف شرکت تعاونی نیز به دست آوردن نفع مادی است اما این نفع در چهره سود به مفهوم حسابداری تجلی نمی یابد بلکه در چهره هزینه کمتر متجلی می گردد. مثلاَ فرض کنید فروشنده مواد غذایی کالا را از تولید کننده خریداری می کند و با سود 20% به مصرف کنندگان می فروشد. بدیهی است برای مصرف کننده مقدور نیست که برای خریدهای جزئی به تولیدکننده مراجعه نموده و 20% سود پرداختی به فروشنده را صرفه جویی کند اما این امکان وجود دارد که اهالی یک محل با آوردن سرمایه های جزیی شرکتی ایجاد نمایند که وظیفه آن خرید مایحتاج عمومی از تولیدکننده و آنگاه فروش آن به شرکای شرکت به قیمت تمام شده باشد. اعضای شرکت بر این باورند که این سرمایه گذاری جزئی که نتیجه آن خرید مایحتاج روزانه به قیمت ارزانتر است، در مجموع به نفع آن هاست. البته واضح است که در شرکتی با این وظیفه سود قابل تقسیمی در پایان سال مالی وجود نخواهد داشت. این ویژگی، وجه امتیاز اساسی شرکت تعاونی با دیگر انواع شرکت است. 
ثبت شرکت فکر برتر
{ ارائه دهنده ی خدمات تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند }


ثبت شرکت فکر برتر - https://companyregister.ir
پاسخ
 سپاس شده توسطشماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۵۱:۱۶ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۱۳:۲۵ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۱۳:۳۹ عصر)


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ثبت شرکت تولید و عرضه اسانسور sabticall 0 1,990 ۱۳۹۶/۸/۳۰، ۱۳:۱۷:۵۳ عصر
آخرین ارسال: sabticall
  ارکان تصمیم گیری در ثبت و اداره شرکت سهامی ( 1 ) register1 0 2,082 ۱۳۹۶/۷/۶، ۱۰:۳۷:۲۳ صبح
آخرین ارسال: register1
  الزامات قانونی موسسین در تشکیل شرکت سهامی عام چیست register1 0 1,651 ۱۳۹۶/۷/۲، ۱۱:۰۵:۰۳ صبح
آخرین ارسال: register1
  تکمیل اظهارنامه و اساسنامه ثبت شرکت سهامی sabticall 0 1,348 ۱۳۹۶/۶/۳۰، ۱۰:۴۸:۰۱ صبح
آخرین ارسال: sabticall
  موسسین شرکت های سهامی چه کسانی هستند ؟ register1 0 1,456 ۱۳۹۶/۶/۳۰، ۰۹:۵۸:۱۳ صبح
آخرین ارسال: register1
  چگونه بهترین شرکت را برای سئوی سایت خود انتخاب کنیم؟ bamana 0 856 ۱۳۹۶/۶/۲۸، ۱۲:۰۳:۴۸ عصر
آخرین ارسال: bamana
  شرایط و مدارک ثبت شرکت پخش دارو register1 0 1,510 ۱۳۹۶/۶/۲۶، ۱۰:۳۲:۴۱ صبح
آخرین ارسال: register1
  سرمایه ی اولیه ی ثبت انواع شرکت های تجاری sabticall 0 1,425 ۱۳۹۶/۶/۲۳، ۱۱:۳۵:۰۵ صبح
آخرین ارسال: sabticall
  تحدید اختیارات مدیران در شرکت ها و مسئولیت مدنی و جزایی آن ها register1 0 1,399 ۱۳۹۶/۶/۲۳، ۱۰:۲۸:۳۰ صبح
آخرین ارسال: register1
  پرسش های متداول ثبت و تاسیس شرکت و برند register1 0 1,218 ۱۳۹۶/۶/۱۶، ۱۱:۱۹:۲۲ صبح
آخرین ارسال: register1

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان