هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عمل ثبت تجاری چگونه است
#1
به موجب قانون تجارت ، تجار مکلف به انجام عمل ثبت تجاری تجارتخانه خود در یکی از ادارات دوایر یا شعب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند. این واحدها بر اساس مقررات وزارت دادگستری ( قوه قضاییه ) در مناطق مختلف کشور تاکنون تشکیل گردیده اند. امروزه از آنان با عنوان کلی " مرجع ثبت شرکت ها " یاد می شود. این مراجع در تهران و در مراکز استان ها و شهرستان ها وجود دارند. در شهرهای کوچک تر و مراکز بخش ها نیز معمولاَ اداره یا دایره ثبت اسناد و املاک وجود دارد. در واحدهای مذکور می توان مبادرت به عمل ثبت شرکت یا ثبت تجاری نمود و شماره ثبت دریافت داشت. در بخش ها یا دهستان هایی که دفتر خانه اسناد رسمی وجود داشته باشد، تجار می توانند به طور موقت تجارتخانه خود را در دفتر خانه اسناد رسمی موجود ثبت نمایند. در این صورت حداکثر ظرف مدت سه ماه تاجر مکلف است به نزدیک ترین محل که دارای واحدی از واحدهای ثبت شرکت ها می باشد؛ مراجعه و نسبت به ثبت قطعی تجارتخانه خود در آن مرجع اقدام نماید. 
به استناد " آیین نامه دفتر تجاری " مصوب سال 1325 و اصلاحات بعدی موضوع مواد 16، 17 و 18 قانون تجارت در هر یک از مراجع ثبت شرکت ها و به منظور ثبت نام بازرگانان، بنگاه های بازرگانی و شرکت های تجاری، دفتر مخصوصی به نام دفتر ثبت تجاری که به تایید دادستان یا نماینده وی در محل رسیده است ؛ مفتوح می باشد. کلیه تجار و بازرگانان مکلف هستند ، عمل ثبت تجاری خود را در دفاتر مذکور ثبت نمایند. 
به استناد نظامنامه راجع به مواد فصل دوم و باب سوم قانون تجارت، کلیه تجار مکلف هستند ؛ شماره ثبت تجارتخانه خود را بر روی همه اوراق و اسناد منتشره درج کنند. ضمناَ کلیه تغییرات در امور تجارتخانه را نیز در دفتر ثبت تجاری منعکس نمایند. فوت، ورشکستگی، تصفیه حجر و ممنوعیت معاملاتی، تقسیم اموال و هرگونه موضوع دیگر مربوط به تاجر و تجارتخانه وی نیز باید در دفتر ثبت تجاری ثبت شود. 
باید توجه داشت که بحث ماده 18 قانون تجارت که شش ماه به تجار فرصت داده شده است تا تجارتخانه خود را به ثبت برسانند و شماره ثبت دریافت دارند و در کلیه اسناد و صورتحساب ها و نشریات خود، شماره ثبت را درج نمایند، ناظر بر زمان تصویب قانون تجارت بوده است. 
در شرایط کنونی تا تجارتخانه ای در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت نرسد و شماره ثبت دریافت نکند و مراحل و موارد لازم را از طریق روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و حداقل یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور به اطلاع همگان نرساند، اجازه فعالیت ندارد. لذا ماده 18 . ق. ت ناظر بر شرایط کنونی کشور نمی باشد. 
در گذشته، تجار برای کسب موافقت و اخذ نام شرکت، نیازمند تکمیل فرم های اظهارنامه، اساسنامه و احیاناَ شرکتنامه تجارتخانه خود نبودند . لیکن در شرایط کنونی، قبل از اخذ موافقت با نام تجارتخانه، تاجر یا شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری باید فرم های اظهارنامه را از مرجع ثبت شرکت ها دریافت و تکمیل نمایند و به همراه با اساسنامه تکمیل شده و حسب مورد شرکتنامه جهت موافقت با نام تجارتخانه به مرجع ثبت شرکت ارائه نمایند. 
در فصل سوم از باب سوم و در مواد 195 لغایت 201 قانون تجارت، نیز ضوابطی در مورد ثبت شرکت ها و نشر شرکتنامه انعکاس دارد. به موجب ماده 195 شرکت ها مصوب 1310 و آیین نامه اجرایی قانون مذکور 1311 می باشند. ضمناَ به استناد ماده 197 قانون مذکور، طی ماه اول تشکیل و ثبت شرکت، می باید خلاصه ای از اطلاعات ضروری شرکت از طریق روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به اطلاع عموم برسد. 
بر اساس مندرجات همین قانون، تجار مکلف اند ؛ تغییراتی را که در ارکان شرکت یا تجارتخانه خود ایجاد می نماید و همچنین تصمیماتی را که در زمینه امور مدیریتی شرکت اخذ می نمایند از طریق روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به اطلاع عموم مردم و شرکای خود برسانند. 
در ماده 21 قانون تصریح شده است که کلیه شرکت های تجاری به استثنای شرکت های تعاونی مکلفند میزان سرمایه تعهد شده و میزان سرمایه پرداخت شده را در کلیه سربرگ ها و اسناد شرکت ثبت نمایند. شرکت های خارجی که به وسیله شعبه یا نماینده در ایران به تجارت اشتغال دارند؛ مشمول همین مقررات می باشند. شرکت های تجاری که به استناد قانون ثبت شرکت های تجاری، ملزم به انجام عمل ثبت تجاری می باشند ؛ عبارتند از :
_ شرکت های داخلی 
_ شرکت های خارجی ( به شرط استقرار در ایران )
_ شرکت های بیمه 
همانگونه که در مقالات پیش اشاره شد، به استثنای شرکت های سهامی و تعاونی / تجاری سایر شرکت های تجاری مکلف به داشتن شرکتنامه هستند. شرکتنامه حاوی نحوه ارتباط شرکاء با یکدیگر است. به استناد ماده 47 قانون ثبت اسناد و املاک، ثبت شرکتنامه باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد. البته بر اساس قوانین ثبت به مراجع ثبت شرکت ها نیز اجازه داده شده است تا شرکتنامه به ثبت برسانند. 
از انتخابتان سپاسگزاریم. 
خاطر نشان می شویم کلیه ی خدمات ثبتی شرکت ها به طور تخصصی در کوتاه ترین زمان ممکن توسط کارشناسان مجرب فکر برتر ارائه می گردد. 
برای این منظور کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت فکر برتر - https://companyregister.ir
پاسخ
 سپاس شده توسطشماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۵۶:۰۹ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۱۷:۵۵ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۲۰:۴۸ عصر)


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حق الثبت علائم تجاری چگونه است sabticall 0 960 ۱۳۹۶/۶/۲، ۱۰:۱۱:۵۹ صبح
آخرین ارسال: sabticall

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان