هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشکلات خودرو های دوگانه سوز
#1
در بسیار از کشورها خودروهای دوگانه سوز تولید میشود که برای مصرف انرژی بسیار حائز اهمیت است. این خودرو ها توسط سوخت های ترکیبی و ارزان قیمت کار میکنند. ایران خودرو بزرگترین تولید کننده خودرو در کشور نیز خودروهای ترکیبی بنزین و گاز تولید میکند. برخی از موتورهای این خودروها ذاتا گازسوز هستند ولی برخی دیگر توسط این شرکت با مبدلهایی در مسیر سوخت دوگانه میشوند. موتور EF7 یکی از موتورهایی است که قابلیت دوگانه سوز بودن را دارد و در این کارخانه روی خودرو سمند نصب میشود. مزایای دوگانه سوز بودن خودرو و معایب خودروهای دوگانه سوز همیشه باید مورد اهمیت قرار بگیرد تا به بهترین کیفیت در تولید خودرو برسیم.

انواع معایب خودروهای دوگانه سوز از دید مصرف کنندگان :

هواکش پراید CNG می ترکد.موتور خودرو
خودرو بنزین و گاز را با هم مصرف می کند.
دور موتور بالای 3000 نمی رود و شعله داخل اگزوز می زند.
گاز مخزن تمام شده است ولی گاز وارد مخزن نمی شود.
خودرو روی گاز کار می کند ولی روی بنزین روشن نمی شود.
خودرو روی بنزین و گاز روشن نمی شود.
دور آرام متغیر است.
دور موتور در حالت گاز و بنزین زیاد بالا و پایین می رود.
خودرو در سرعت 80km/h از روی گاز به روی بنزین می رود.
خودرو روی گاز در حال حرکت وقتی خلاص می کند خاموش می شود.
خودرو روی گاز کار نمی کند.
در خودروهایی که مخزن ندارند با در آوردن فیوز CNG خودرو روی بنرین روشن می شود و با بودن فیوز خاموش می گردد.
سنسور اکسیژن در یک حالت می ایستد.
خودرو روی گاز در دور آرام خوب کار می کند ولی دور را که بالا می بریم خاموش می کند.در این شرایط عقربه گیج فشار افت فشار نشان می دهد.
نکته : جهت اطلاعات درباره آموزش تعمیرات ای سی یو به مطالب درج شده در این سایت مراجعه کنید.

گاز سوز پر کردن بنزین موتور خودرو
با توجه به آزادسازی یارانه سوخت و افزایش قیمت بنزین تقاضای خرید خودروهای دوگانه سوز بشدت افزایش یافته است و در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت این خودروها خواهیم بود.

معایب cng در خودروهای دوگانه سوز

افت قدرت خودروهای گازسوز

زماني كه خودرو با CNG عمل مي كند در حدود ۱۰ درصد جريان هواي مكشي موتور توسط گاز جايگزين مي شود. اين امر سبب افت مشابه در قدرت خروجي مي شود. در عمل توان خودرو های دوگانه سوز تبديل شده،‌ در حالت تخت گاز ۱۵ تا ۲۰ درصد كمتر از نوع بنزيني است. بيش از ۱۰ درصد افت قدرت در اثر مصرف گاز در  موتورهای بهينه شده سوخت مايع پديد مي‌آيد. با بهينه سازي موتور از نظر نسبت تراكم و تنظيم زمان جرقه‌زنی، اين افت قدرت را مي توان در عين بهره برداری عالی از ويژگي هاي گشتاور سرعت پايين بين 5 تا 10 درصد تقليل داد.  
خودرو هاي گازسوز شتاب و کشش مناسبي ندارند، در سر بالايي ها کم آورده و نمي توانند بارهاي سنگين را حمل کنند. البته اين موارد براي CNG  پيش مي آيد و گاز مايع LPG چنين حالتي را ندارد. CNG سوخت بسيار خوبي است که ارزش حرارتي بسيار بالايي دارد اکتان يا بهسوزي اين سوخت از بنزين بسيار بالاتر است و قدرت بسيار بيشتري توليد مي کند، اما چرا مصرف آن در خودرو ها باعث افت قدرت و شتاب مي شود؟ اين سوال دلايل مختلفی دارد که مهمترين آن طراحی موتور يبشتر خودرو ها بر اساس بنزين است. تمامي خودرو ها اتومبيل های بنزين سوز هستند که بعدا تحت شرايط خاصي تبديل به خودرو های گازسوز شده اند.

بنزين سوخت مايعی است که چگالی بسيار بالاتری نسبت به گاز دارد و وقتي توسط انژکتور درون سيلندر پاشيده مي شود تبديل به بخار بسيار غليظ مي شود که مقدار آن نسبت به همان ميزان گاز بسيار بيشتر است، يعني اگر اتاق احتراق را با بخار بنزين پر کنيم ، ميزان بنزين بخار شده در اين ناحيه بيشتر از گازي است که محفظه را پر مي کند.

به زبان ساده تر اگر تعداد مولکول هاي گاز که اتاق احتراق را پر مي کند 150 عدد باشد ، تعداد مولکول هاي بخار بنزين که اتاق احتراق را پر مي کند نزديک به 300 عدد است. در اين مثال ساده مي توان ديد که در اين شرايط بنزين به علت چگالي بالاتر مي تواند قدرت بيشتري توليد کند .

اما اين سوال پيش مي آيد که چرا گاز نمي تواند اتاق احتراق را خوب پر کند؟ دليل اين مساله باز هم طراحی موتور بر اساس بنزين است.خودرو دوگانه سوز

تمامي مجاري ورود سوخت به داخل اتاق احتراق براي بنزين طراحي شده اند. بطور مثال مانيفولد ورودی ، مجاري هوای سر سيلندر ، قطر سوپاپ ها ، همگي بر اساس ورود هوايي که بنزين نياز دارد طراحي شده اند.

اگر اين مجاري بر اساس گاز بخواهند طراحي شوند بايد قطر بيشتری داشته و ورود هوا بسيار آسان تر هم مي شود. همچنين ميزان گاز ورودي به سيلندر بايد افزايش يابد. در اين شرايط شکل اتاق احتراق نيز تغيير میکند و برای احتراق گاز شکل مي گيرد.
[font=Arial, sans-serif]تعمیر تبلت[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیرات موبایل[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیر موبایل[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیرات مانیتور[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیر مانیتور[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیرات هارد[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیر هارد[/font] ، [font=Arial, sans-serif]ریکاوری هارد[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیر مادربرد[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیرات مادربرد[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیرات مادربورد[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیر مادربورد[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیرات پاور[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیر پاور[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیرات ایسیو[/font] ، [font=Arial, sans-serif]تعمیرات ای سی یو[/font]
عطسه زدن در حالت گاز

يكي از مشكلات گاز سوز كردن خودروها بخصوص در حالتي كه خارج از خط توليد باشد. عطسه زدن در حالت گازاست .این عیب باعث شده فیلتر هوا ومحفظه فیلتر پاره شوند علت بروز این پدیده اینست که انرژی جرقه لازم برای احتراق متان بيشتر از هيدروکربن های ديگر است .
بنابراين در تبديل موتورهای بنزينی به گاز سوز،سيستم جرقه زنی بايد قوی تر شود تا بتواند( 100 تا 110 ميلی ژول انرژی توليد کند ( در موتورهای بنزينی اين مقدار 30 تا 40 ميلی ژول است.
سرعت احتراق متان پايين می باشد . برای جبران اين عيب موتور را کمی آوانس تر می کنند(به وسیله دلکو وادونسر) ولی سرعت کم احتراق باعث کاهش بازده موتور به دلیل افزايش انتقال حرارت به ديواره سيلندر که ناشی از افزايش مدت احتراق است، می شود.
ازدیگر مواردی که برای کاهش پايين بودنسرعت احتراق متان در خودروهای دوگانه سوز انجام میگیرد استفاده از شمع دو پلت است این شمع با زدن جرقه ی قوی تر به گسترش سریع تر شعله در داخل محفظه احتراق کمک می کند.
برای اینکه این شمع بتواند چنین ولتاژ زیادی را از خود عبور دهد از وایر های مخصوصی(وایرهای دوگانه) استفاده می کننددر ضمن در خودروهای دوگانه با کمی شل تر گرفتن فیلر سوپاپ گاز از ورود شعله به منیفولد ورودی جلوگیری می شود.

خوردگی قطعات موتورهای پایه بنزینی

به دلیل افزايش انتقال حرارت به ديواره سيلندر و سوپاپها و سر سیلندر که ناشی از افزايش مدت احتراق است. این قطعات در دمای بالاتر ی کار می کنند و کار کردن در این دمای بالا باعث شده عمر موتور درحالتی که از گاز استفاده می کنیم 30% کاهش یابددر واقع عیب رایجی که در موتورهای پایه بنزینی مشهود است سوختن سوپاپها است.
علت آن این است که درحالتی که از گاز استفاده  می کنیم به علت گاز ی بودن خاصیت متان توانایی دفع حرارت از قطعات راندارد اما در حالتی که از بنزین استفاده می کنیم بنزینی که به پشت سوپاپ گاز تزیق می شود با گرفتن حرارت از سوپاپ گاز تبخیر می شود وحرارت موتور را کاهش می دهد.
در موتورهاي دوگانه سوز و در حالت استفاده از سوخت گاز، ميعان بخار آب در دماي سرد و وجود مواد اسيدزا در دود حاصل از احتراق گاز طبيعي باعث افزايش خوردگي وزنگ­زدگی قطعات موتور در مسير خروج دود مي شود.

موتور گازسوز داغ تر از بنزین سوز

موتورهاي گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتور گاز سوز شده اند داراي اگزوزهایی با درجه حرارت بیشتر هستند. از طرفی در موتورهاي بنزینی، بنزین تاثیر خنک کننده هاي در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد در حالی که به علت گازی بودن خاصیت متان توانایی دفع حرارت از قطعات را ندارد.
این مساله در مورد گاز اتفاق نمی افتد. باید توجه داشت که یک مخلوط گازي تمایل به احتراق آهسته تري نسبت به بنزین دارد و ممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد. تمام این عوامل باعث شده موتور در دمای بالاتری کار کند که این مساله همان طور که در بالا اشاره شد باعث شده عمر قطعات موتور کاهش یابد. جهت عیب یابی ای سی یو و طراحی سیستم خنک کاری وروغن کاری که در موتورهای پایه گاز سوز صورت گرفته است کار می کند وعلت آن این است که در گارگاه هایی که خودروها را گاز سوز می کنند بر خلاف استا ندارد موجود وبرای کاهش هزینه ها از ادونسر در خودرو استفاده نمی کنند وچون زمان احتراق گاز نسبت به بنزین بیشتر است پس در زمان مناسب نیرو به پیستون وارد نمی شود وباعث لرزش موتور می شود.

اشغال فضای مفیددر صندوق عقب خودرو

از مشکلات موتورهای گاز سوز اشغال فضای صندوق عقب توسط مخزن سوخت است که تقریبا 50% از این فضا را اشغال می کند که برای حل این مشکل از مخازن کوچک استفاده می شود که با قرار گرفتن در فضاهای مرده خودرو این عیب رفع شده است.

پيمايش مسير کمتر خودروهاي گازسوز نسبت به نمونه ­های مشابه بنزين سوز

که این عیب را می توان با بزرگتر کردن مخازن ویا استفاده از تعداد مخازن بیشتر بر طرف کرد. که این راه حل باعث افزایش وزن وافزایش مصرف سوخت می شود.

لرزش بیشتر موتور در نسل یک

بیشتر مکانیک ها در بازار اعتقاد دارند که در نسل یک موتور با لرزش بیشتری کار می کند وعلت آن این است که در گارگاه هایی که خودروها را گاز سوز می کنند بر خلاف استاندارد موجود وبرای کاهش هزینه ها از ادونسر در خودرو استفاده نمی کنند و چون زمان احتراق گاز نسبت به بنزین بیشتر است پس در زمان مناسب نیرو به پیستون وارد نمی شود که این خود یکی از عوامل افت قدرت می باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسطشماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۵۶:۵۴ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۱۸:۳۷ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۲۲:۱۱ عصر)


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان