هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت در چیست ؟
#1
در این مقاله به معرفی تین کلاینت و زیروکلاینت پرداخته و سپس به بررسی تفاوت های میان این دو می پردازیم.تین کلاینت و زیروکلاینت هر دو از دستگاه های قابل اطمینانی هستند که برای سرویس های مبتنی بر مجازی سازی desktop طراحی شده اند . می توان گفت به طورکلی این دو دستگاه برای انجام پردازش روی سرور طراحی شده است. اما دارای تفاوت های خاصی با یکدیگر میباشند. البته سرویس های دیگری هم هستند همانند سرویس سیسکو iwan و سرویس فکس سرور و ابزار مدیریت و مانیتورینگ cisco که به در مقالات دیگر آموزش خواهیم داد. 

Thin Client چیست ؟
تین کلاینت یک کامپیوتر جمع و جور است اما این کامپیوتر برای استفاده به صورت یک پایانه ی شبکه ای طراحی و فروش thin client می‌تواند دارای  سیستم عامل و یا فاقد سیستم عامل باشد. به  این معنی که می‌تواند یک سیستم عامل محلی داشته باشد و یا اینکه برای بوت شدن کاملاً وابسته به سرور باشد. انواع سیستم‌عامل‌های ویندوز مایکروسافت، توزیع‌های لینوکس و یونیکس را می‌توان بر روی تین کلاینت‌ها نصب و اجرا نمود.
تین کلاینت‌ها فاقد هر گونه قطعه مکانیکی مانند هارد دیسک و فن می‌باشند. لذا نگهداری آنها آسان‌تر است و به صرف وقت و هزینه کمتری نیاز دارد. این دستگاه‌ها نسبت به رایانه‌های شخصی حرارت کمتری تولید می‌کنند. لذا برای محیط‌های صنعتی و یا محیط‌های گرم مناسب تر هستند. همچنین به دلیل کوچکی و حجم کم، فضای کمی اشغال می‌کند. تین کلاینت توان مصرفی بسیارکمی حدود ۳۰ وات (بسته به نوع) دارد. بنابراین استفاده از این دستگاه در سازمان‌هایی که تعداد زیادی رایانه را به خدمت می‌گیرند بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. همچنین در سیستم عامل ویندوز امکان نصب برنامه های کاربردی بر روی تین کلاینت نیز وجود دارد.

Zero Client چیست ؟ 
زیروکلاینت به سیستمی اطلاق می‌شود که برای تحقق وظایف محاسباتی خود به سرور وابسته است. این مفهوم در برابر تین کلاینت قرار می‌گیرد که طوری طراحی شده تا تمام نیازهای خود را خودش برآورده کند. وظایفی که توسط خدمات دهنده فراهم می‌شود مختلف است، از فراهم آوردن ساختار پایدار داده گرفته تا پردازش اطلاعات و شرکت های معتبر کمی در ایران اقدام به فروش zero client میکنند. زیرو ‌کلاینت مانند جزئی از یک زیرساخت کامپیوتری گسترده است، که در این زیرساخت کلاینت های زیادی قدرت محاسباتی خود را با یک سرور به اشتراک گذاشته‌اند.
در اصل زیرو کلاینت ها فاقد رم و هارد به شکل موجود (راه حل سیسکو iwan) در PC ها و TC ها هستند و به همین دلیل دارای ظاهری کوچک و سبک بوده و قیمت بسیار نازل تری نسبت به آنها دارد. این سیستم ها صرفا در شبکه هایی قابل استفاده خواهند بود که دارای سرور بوده  و از طریق سرور برای آنها محدوده کابری تعریف گردد.
در این دستگاه بسیاری از فرآیندها و پردازش های رمزگشایی در یک سخت افزار اختصاصی انجام می شود و در نتیجه بسیار کارآمد تر و سریعتر از انجام در مدل های نرم افزارهای مشابه است . در کمتر از 5 ثانیه بوت می شود و در مقابل ویروس ها ایمن می باشند. همچنین از پهنای باند بسیار پایینی برای ارتباط با سرور استفاده میکنند. در این دستگاه زمان downtime کاهش یافته تا بهره وری استفاده کاربران از سیستم را افزایش دهد. این دستگاه ها نیاز به تعمیرات و بازدید دوره ای کمتر دارند و به ندرت نیاز به بروز رسانی پیدا می کنند مگر در مواردی که نیاز به تغییرات اساسی در سیستم BIOS آن پیدا شود.

[تصویر:  thinzero.jpg]

تفاوت های Zero Client و Thin Client
تفاوت های اصلی در این دو دستگاه شامل نوع اتصال،پیکربندی و قابلیت کار است که به شرح ذیل می باشد :
  • نوع اتصال : در Thin Client با توجه به عدم وجود پردازشگر سخت افزاری مخصوص VDI ارتباط همانندPC  ها برقرار می شود .
  • Zero Client با توجه به وجود پردازشگر مخصوص برای پروتکل PCoIP  و HDX,ICA  سرعت بالاتر , امنیت بیشتر , پهنای باند مصرفی کمتر از قابلیت های Zero Client بشمار می رود.

 
  • پیکربندی: در Thin Client برای پیکربندی از یک قالب مشخص استفاده می شود که این کار مدیریت دستگاه را راحتتر می کند . به روز رسانی نرم افزار نیز در این نوع کمتر از یک pc کار می برد.
  • Zero Client انجام پیکربندی کوتاه و ساده است. بروز رسانی برروی پروتکل ها در دقیقه انجام می شود. و معمولا تنها به روز رسانی برای پروتکل PCoIP و یا به روز رسانی BIOS گاه به گاه برای بهبود پشتیبانی محیطی بکار گرفته    می شود. که این امر نگهداری و تعمیرات را در این دستگاه ها ساده کرده است. می توان عملیات بروز رسانی را درخارج از زمان استفاده کاربر از دستگاه نیز انجام دارد بدون اینکه کاربر تغییری را احساس کند.

PCoIP ترافیک ویدیو استثنایی را ارائه می دهد که به طور خاص برای پردازنده PCoIP طراحی شده است ، از نمونه دستگاه های این پروتکل دستگاه AtrutW100 را می توان نام برد. 
 
  • قابلیت کار: در این مرحله شناسایی نیازهای مورد استفاده کاربر نهایی بسیار مهم است. در Thin Client مدیران IT به سادگی می توانند با کشیدن و رها کردن برنامه ها دسترسی به برنامه های کاربردی مانند برنامه مایکروسافت آفیس و ... را مقدور سازند. همچنین کاربر می تواند از برنامه هایی مانند مرورگر، برنامه های ایمیل، PDF  و ...در Thin Client بصورت مستقل  استفاده نماید.
  • Zero Client  کاربر تنها میتواند از برنامه های دسکتاپ مجازی استفاده کند که درآن برنامه های گرافیکی بالا مانند 3D MAX  و ویدئو کنفرانس نیز در صورت امکانات سخت افزاری سرور پشتیبانی می شوند .

 
در پایان می توان گفت :
Thin Client: دارای پشتیبانی بهتر محیطی ، پشتیبانی بهتر بی سیم و در حالت ایده آل برای محیط های چند پروتکل مناسب است.
Zero Client:  دارای عملکرد ویدیو استثنایی ، به روز رسانی کمتر ، در حالت ایده آل برای محیط های CAD هم مناسب است.
پاسخ
 سپاس شده توسطشماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۵۰:۴۳ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۱۲:۵۴ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۱۲:۵۷ عصر)


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفاوت های وایمکس با adsl چیست؟ mr-m 0 1,674 ۱۳۹۰/۱۱/۷، ۱۳:۴۱:۴۸ عصر
آخرین ارسال: mr-m

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان