هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
11 ترفند پیرامون تب‏ها در فایرفاکس
#1
یکی از قابلیت‌هایی که از همان ابتدای تولد فایرفاکس موجب محبوبیت آن شد، پشتیبانی از مرور صفحات وب به صورت برگه‌ای بود. وجود تب‌ها در مرورگر باعث راحتی کار در هنگام مرور صفحات وب شده و شما را از باز کردن چندین پنجره مرورگر خلاص می‌کند. هم‌اکنون قصد داریم تا مجموعه‌ای از 11 ترفند مفید مرتبط به تب‌ها در فایرفاکس را برای شما بازگو کنیم که باعث توسعه کار با تب‌ها در مرورگر شده و این بخش از مرورگر را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد. البته به جز یکی از ترفندها که با 10 تای دیگر در تضاد است!



1. حفاظت و قفل کردن تب‌ها

اگر در اندیشه پیشرفته کردن تب‌ها در فایرفاکس هستید افزونه‌ای به نام Tab Mix Plus وجود دارد که مختص همین کار است. مهم‌ترین قابلیت این افزونه حفاظت از تب‌ها و قفل نمودن آنها است. فرض کنید چندین تب باز کرده‌اید و یکی از تب‌ها برایتان اهمیت زیادی دارد. برای جلوگیری از این که تصادفاً آن را ببندید کافی است پس از نصب این افزونه بر روی تب راست کلیک کنید و Protect Tab را انتخاب کنید. از این پس تب مورد نظر حفاظت شده است (ترفندستان) و در صورتی که تصادفاً دکمه Close این تب را بزنید بسته نمی‌شود. پس از پایان کار نیز می‌توانید مجدد بر روی تب راست کلیک کرده و Protect Tab را انتخاب کنید تا تب از حالت حفاظت شده خارج شود. شما با این افزونه حتی می‌توانید تب‌ها را قفل کنید! به این صورت که صفحه حاضر در تب شما همواره قفل شده و تغییر نمی‌کند، به طوریکه امکان درج آدرس جدید در نوار آدرس مرورگر نیست و صفحه عوض نمی‌شود. حتی با کلیک بر روی لینک‌ها هم صفحه در تب جدیدی باز می‌شود و تب دست نخورده باقی می‌ماند. برای فعال و غیرفعال‌سازی آن کافی است بر روی تب مورد نظر راست کلیک کرده و Lock Tab را انتخاب کنید.




2. انتخاب یک تب خاص با استفاده از کیبورد

در فایرفاکس قابلیت جالبی برای افرادی که تعداد تب زیادی باز می‌کنند وجود دارد. شما با استفاده از کلیدهای ترکیبی کیبورد می‌توانید سریعاً به تبی که مد نظرتان است بروید و در وقت خود صرفه جویی کنید. بدین صورت که:

Ctrl+1: رفتن به اولین تب موجود.

Ctrl+9: رفتن به آخرین تب موجود.

8 تا Ctrl+2: رفتن به تب شماره 2 تا 8. به عنوان مثال Ctrl+5، پنجمین تب موجود را باز می‌کند.

همچنین با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+Tab می‌توانید بین تب‌ها گردش کنید.



3. ایجاد نسخه مشابه از یک تب در یک پنجره جدید

فرض کنید قصد دارید تا به طور سریع یک تب موجود را کلاً در یک پنجره جدید فایرفاکس باز کنید. برای اینکار نیازمند افزونه Tab Mix Plus که در قسمت اول معرفی شد هستیم. ابتدا این افزونه را نصب کنید. از آنجایی که این قابلیت به طور پیش فرض در افزونه فعال نیست ابتدا به Tools > Add-ons بروید. بر روی Tab Mix Plus راست کلیک کرده و Options را انتخاب کنید. سپس به تب Menu و قسمت Tab Context Menu بروید. حالا تیک گزینه Duplicate in New Window را بزنید و بر روی دکمه OK کلیک کنید. اکنون در صورتی قصد ایجاد نسخه مشابه از یک در یک پنجره جدید را داشته باشید کافی است بر روی تب مورد نظر راست کلیک کرده و Duplicate in New Window را انتخاب کنید یا از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+N استفاده کنید.



4. چندین ردیف تب در یک پنجره

اگر اهل باز کردن تب‌های زیاد باشید، حتماً می‌دانید که پیدا کردن یک تب خاص در میان لیست تب‌ها چه کار مشکلی است. چرا که تب‌ها در فایرفاکس تنها در نوار و ردیف به صورت پشت هم قرار می‌گیرند. اما آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که می‌توانید چندین ردیف تب داشته باشید؟ به صورتی که تب‌ها پس از رسیدن به انتهای پنجره در زیر هم قرار می‌گیرند. برای انجام چنین کاری باز هم نیازمند افزونه Tab Mix Plus هستید. پس از نصب آن جهت فعال‌سازی استفاده از چندین ردیف تب، به Tools > Add-ons بروید. بر روی Tab Mix Plus راست کلیک کرده و Options را انتخاب کنید. سپس به تب Display و قسمت Tab Bar بروید. اکنون گزینه When tabs don’t fit width را بر روی Multi-row تنظیم کنید. در قسمت Max number of rows to display هم می‌توانید حدأکثر تعداد ردیف برای قرارگیری تب‌ها را تعیین کنید.



5. دخیره پنجره‌ها و تب‌ها به هنگام Restart فایرفاکس

گاهی ممکن است به هر دلیل ناچار به بازآغازی یا Restart فایرفاکس شوید. با استفاده از قابلیتی که در خود فایرفاکس وجود دارد شما می‌توانید همواره پنجره‌ها و تب‌ها را در همان حالتی که هستند به هنگام خروج از فایرفاکس ذخیره کنید و آن‌ها را پس از باز نمودن مجدد فایرفاکس به همان شکل در اختیار داشته باشید. برای فعال سازی این قابلیت، به Tools > Options بروید. در تب Main قسمت When Firefox starts را بر روی Show my windows and tabs from last time تنظیم کنید.

لازم به ذکر است برای این کار شما 2 راه دیگر نیز دارید. راه اول استفاده از افزونه ای به نام Restart Firefox است  پس از نصب افزونه کافی است از منوی File گزینه Restart Firefox را انتخاب کنید، تا پس از بازآغازی فایرفاکس، تب‌ها و پنجره‌ها نیز به طور اتوماتیک بازیابی شوند.

راه دیگر نیز برای این کار استفاده از افزونه Tab Mix Plus است که در قبل به آن اشاره کردیم. شما می‌توانید به Tools > Add-ons بروید. بر روی Tab Mix Plus راست کلیک کرده و Options را انتخاب کنید. در تب Session و قسمت Start/Exit گزینه When browser starts را بر روی Restore تنظیم کنید.



6. باز نمودن نتیجه جستجو در تب جدید

همانطور که می‌دانید در فایرفاکس در صورتی که از قسمت جستجو (در بالا سمت راست مرورگر) استفاده کنید، نتیجه جستجو در همان تب باز می‌شود. برای اینکه این نتایج در یک تب جدید باز شوند چهار راه دارید!

راه اول این است که به جای فشردن Enter پس از وارد کردن عبارت، کلیدهای ترکیبی Alt+Enter را بزنید تا نتیجه در تب جدید نمایش داده شود.

راه دوم بدین صورت است که ابتدا عبارت about:config را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید و دکمه Enter را بزنید. اگر با پیغامی مواجه شدید روی دکمه I'll be careful, I promise کلیک کنید. اکنون در قسمت Filter عبارت browser.search.openintab را وارد کنید. سپس بر روی browser.search.openintab دوبار کلیک کنید تا مقدار Value آن به true تغییر کند.

و راه سوم باز هم با استفاده از افزونه Tab Mix Plus است. به Tools > Add-ons بروید. بر روی Tab Mix Plus راست کلیک کرده و Options را انتخاب کنید. در تب Events و قسمت Tab Opening در بخش Open tabs from تیک گزینه Search bar را بزنید.

و در نهایت چهارمین راه که آخرین راه و ساده‌ترین آنهاست! پس از تایپ عبارت مورد جستجو کلید وسط ماوس را بر روی تصویر ذره‌بین در سمت راست قسمت جستجو فشار دهید!



7. حذف دکمه "بستن تب" از روی تب‌ها

همانطور که می‌دانید در فایرفاکس (از نسخه 1.5 به بالا)، بر روی هر تب علامت یک ضربدر وجود دارد که با کلیک بر روی آن، تب مربوطه بسته می‌شود. گاهی ممکن است تصادفاً بر روی آن کلیک کنید و ناخواسته تب شما بسته شود. یا شاید اصلاً از آن استفاده نمی‌کنید. برای حذف این دکمه از روی تب‌ها دو راه پیش رو دارید.

راه اول این است که ابتدا عبارت about:config را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید و دکمه Enter را بزنید. اگر با پیغامی مواجه شدید (ترفندستان) روی دکمه I'll be careful, I promise کلیک کنید. اکنون در قسمت Filter عبارت browser.tabs.closebuttons را وارد کنید. سپس بر روی browser.tabs.closebuttons دوبار کلیک کنید؛ حال شما سه انتخاب دارید؛ اجازه بدهید مقدار 1 باقی بماند که همان حالت پیش فرض است. عدد را به 2 تغییر دهید: نتیجه این خواهد بود که تمام دکمه‌های Close از روی صفحه محو می‌شود (در این صورت تنها راه بستن یک تب استفاده از ترفند شماره 10 است). و در نهایت عدد را به 3 تغییر دهید که در این صورت یک تنها یک دکمه ضربدر Close در سمت راست تب‌ها قرار می‌گیرد که میتوانید از آن برای بستن تب‌ها استفاده کنید.

اما راه دوم استفاده از افزونه Tab Mix Plus است. به Tools > Add-ons بروید. بر روی Tab Mix Plus راست کلیک کرده و Options را انتخاب کنید. در تب Display و قسمت Tab در بخش Show تیک گزینه Close tab button را بردارید. اگر هم می‌خواهید تنها یک دکمه Close در سمت راست ردیف تب‌ها قرار بگیرد در همان تب به قسمت Tab Bar بروید و تیک گزینه Close tab button را بزنید.



8. غیرفعال کردن چند صفحه ای شدن تب‌ها

یکی از قابلیت‌هایی که در نسخه 2 به بعد فایرفاکس اضافه شده است، این است که در صورتی که تعداد تب‌ها زیاد شوند، تب‌ها به صفحه بعدی ردیف موجود می‌روند و برای یافتن آن‌ها بایستی از دکمه‌های چپ و راست موجود استفاده کنید. ممکن است دوست داشته باشید که همه تب‌ها در یک ردیف و صفحه قرار بگیرند.

بدین منظور ابتدا عبارت about:config را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید و دکمه Enter را بزنید. اگر با پیغامی مواجه شدید روی دکمه I'll be careful, I promise! کلیک کنید. اکنون در قسمت Filter عبارت browser.tabs.tabMinWidth را وارد کنید. سپس بر روی browser.tabs.tabMinWidth دوبار کلیک کنید و مقدار 0 را وارد نمایید.



9. صرفه جویی در فضای تب در صفحه‌های مورد علاقه

ممکن است شما نیز روزانه به سایت‌های خاصی که مورد علاقه‌تان است به وسیله فایرفاکس سر می‌زنید. طبعاً با مشاهده شکلک یا Favicon آن‌ها متوجه می‌شوید که تب موجود مربوط به چه سایتی است و وجود عنوان صفحه یا سایت ضروری نیست. با استفاده از افزونه‌ای به نام FaviconizeTab شما می‌توانید تب‌ها را طوری تنظیم کنید که به هنگام ورود به سایت‌هایی که شما تعیین کرده‌اید، فقط شکلک یا Favicon آن‌ها را نمایش دهد. با این کار در فضای اشغال شده توسط تب‌ها صرفه جویی زیادی می‌شود. برای این کار ابتدا این افزونه را  دانلود و نصب کنید. اکنون در صورتی که بر روی یک تب دوبار کلیک کنید این قابلیت فعال شده و تنها Favicon نمایش داده می‌شود.



10. بستن سریع یک تب

در فایرفاکس برای بستن سریع یک تب دو راه وجود دارد؛ ساده‌ترین راه این است که با استفاده از ماوس بر روی تب مورد نظر کلیک وسط انجام دهید تا تب بسته شود. همچنین با استفاده از کیبورد و کلیدهای ترکیبی Ctrl+W می‌توانید تب را خیلی سریع ببندید.



11. غیر فعال کردن تب‌ها در فایرفاکس

و آخرین ترفند این مجموعه که ترفندی کابوس وار برای علاقه‌مندان به قابلیت پشتیبانی از تب‌ها در فایرفاکس است. شما می‌توانید به طور کلی استفاده از تب‌ها در فایرفاکس را غیر فعال کنید و کاملاً یاد و خاطره IE 6 را زنده کنید. با این کار Open Link in New Tab هم از راست کلیک لینک‌ها حذف خواهد شد. بدین منظور نیازمند افزونه‌ای به نام Tab Killer هستید که  قابل دانلود و نصب است. حقیقتاً زندگی بدون تب‌ها در فایرفاکس دردآور است. با یک بار نصب این افزونه و امتحان آن به اهمیت این موضوع پی خواهید برد.
پاسخ
 سپاس شده توسطشماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۵۷:۱۰ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۱۸:۵۳ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۲۲:۳۰ عصر)


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان