سلام
توی این هفته های پر التهاب اخیر، خواستم نظر بنویسم، هی پشیمون شدم. گفتم هر چی بنویسم، احتمالا از طرف این وری ها یا اون وری ها
مورد غضب قرار می گیریم. بعد گفتم ولش کن، ما که سوادی نداریم توی این زمینه، بذار چراغ خاموش رد بشیم تا بلکه بعدا اگر سوالی داشتیم
نگن این همون هست که اونجا فلان موضع گیری را کرد، حالا که اونجا طرفداری کرد یا مخالفت، بذار سماغ بمکه تا مشکلش حل بشه.
امروز که داشتم تاپیک ها را می خوندم، به امضای یکی از کاربران که چند خط بصورت رنگا وارنگ بود دقت کردم ( با اینکه بارها دیده بودم ولی هیچ وقت
نخونده بودم جملاتش را * چون رنگ بندیش چشم آدم را می زد*) دیدم یک جمله نوشته که خوشم اومد :
" چقدر سخت است همرنگ جماعت شدن وقتی جماعت خودش هزار رنگ است "
دیدم حرف منطقیه هست، آدم بعضی وقت ها نمی تونه سکوت کنه و دوست داره حرفش را بزنه تا همرنگ عقیده خودش بشه تا همرنگ عقده جماعت هزار رنگ.
توی یکی دو هفته گذشته ( و در ماههای گذشته بصورت پراکنده) دیدم یک سری بحث های چالشی بوجود آمد و دامن خیلی ها را گرفت
از کاربر معمولی تا مدیران. خیلی از این بحث ها بدلیل ابهام و یا برداشت صحیح از قوانین کشور بود، نمونه اش بحث کپی رایت هست
که آیا برداشتن کپی رایت، قانونا مشکل داره یا فقط یک بحث وجدانی هست ؟
اگر فقط بحث وجدانی هست، این تاپیک "انجمن های غیر پایبند به کپی رایت" که الان 40 صفحه هست، به 400 صفحه هم برسه، باز همین
آش و کاسه هست و اصلاح بشو هم نیست اگر فرض کنیم تا حالا 200 تا سایت معرفی شده باشه (که فکر نکنم این تعداد باشه) و تعداد
کاربران عضو مای بی بی را 6000 نفر بگیریم (فرض محال 3000 تا هم مولتی یوزر) ، میشه 200/6000 یعنی 3.3 % دارن این کا ر را انجام میدن
که اصلا درصدی نیستند که بخواد بحساب بیان و نبود این تاپیک بهتر است تا بودنش.
اما اگر بحث وجدان تنها نیست و بحث مالکیت قانونی مای بی بی ایران است و از نظر تیم مدیریت داره زحماتشون به بازی گرفته میشه، باید یک بار برای
همیشه یکی از موارد را بصورت قانونی مورد پیگرد قرار دهید و مستندات پیگیری حقوقی آن را هم در سایت در قسمت اطلاعیه ها قرار داده شود
تا سایرین متوجه عواقب قانونی این کار باشند و مطمئنا موارد اینچنینی در آینده به حداقل ممکن خواهد رسید.
یا مثلا مورد دیگه بحث قالب های پولی هست که اطلاع رسانی درستی در این زمینه نشده است.
من به شخصه تا قبل از تاپیک اون شب، نمی دانستم خریدار قالب می تونه اسم طراح قالب را پاک کنه. هر چند بنظر خودم، نباید این کار را کرد
چون بالاخره، طراح هم زحمت کشیده و یک جور تبلیغ برای کارهای بعدیش هست تا فردا کسی نره یک قالب بخره و مدعی بشه من این را ترجمه
کردم. اگر شخص خریدار تغییراتی در قالب خریده شده انجام داد، اسم طراح اصلی را پاک نکنه و می تونه یک جمله زیر اون اضافه کنه :
Edit by Me or Modify by you
(البته این نظر شخصی من هست و ممکنه قانون چیز دیگه ای بگه، ولی در هر حال اطلاع رسانی و شفاف سازی می تونه از بسیاری از سوء تفاهم
ها جلوگیری کنه)
یا مثلا بسیاری از تاپیک ها را میشه همون اول CUT کرد ولی معمولا انقدر کش پیدا می کنه تا آخر شب مدیر سایت بیاد و ببنده بحث را.
بالاخره همه این موارد بخشی از اون بر می گرده به کمبود وقت مدیر هر سایت که این روزها همه گرفتاری های شخصی خودشون را دارند و کمتر
ممکن فرصت رسیدگی به مشکلات کاربراشون را داشته باشند و کم کم این معضلات روی هم جمع میشه و میشه شبیه جو هفته پیش.
بالاخره باید یکی تصمیم نهایی را بگیره.
نمونه اش چند ماه برای خودم پیش اومد، یکی از مدیران که الان تشریف ندارند، 2 با ر اخطار به ما دادند :
1- آدرس انجمنتون قرار داده نشده، حال آنکه ایشون اصلا پروفایل را چک نکرده بودند و به صرف نبود آدرس در امضا
اخطار داده بود. (مدیری که خودش از قوانین انجمن مای بی بی اطلاع نداره، چطور می تونه زیر مجموعه را هدایت کنه)
2 -یکبار هم توی یک تاپیک پرسش و پاسخ، نوشتند : شما به علت اخطارهای مکرر! دیگر پشتیبانی نمی شوید و چند دقیقه بعد هم بنده را بن کردند
و دلیلش را هم بنویسند : هرج و مرج
فرض کنید مثلا بپرسی فلان متغییر را کجا باید گذاشت، یک نفر هم پاسخ بده فلان جا بذارید، بعد یک مدیر میاد توی پست بعدی می نویسه : شما
پشتیبانی نمی شید و بعد هم بن!
سر همین موضوع به من که خیلی برخورد، از طرفی دسترسی به انجمن نداشتم تا اعتراض کنم به تیم مدیریت، از طرفی هم نمی خواستم مولتی
یوزر بسازم.
(انقدر هم عزت نفس برای خودمون قائل هستیم که اگر جایی بی دلیل بهمون بی احترامی کردن، اون مجموعه را ترک کنیم و بریم از مرجع اصلی
استفاده کنیم.)
فقط تونستم به یکی از مدیران ارشد موضوع را در میان بذارم. بعد از اتمام بن شدن، نامه ای به مدیر سایت نوشتم و موضوع را در 30 خط و چند تصویر
و چند آدرس تاپیک گزارش کردم و درخواست رسیدگی کردم و گفتم اگر شما هم قصد دخالت ندارید، من خودم محترمانه با ایشون در میان می ذارم
ولی بر خلاف انتظاری که داشتم، جوابی داده نشد.
هر چند که می شد یک جواب نیم سطری داد، ولی خوب انتظاری بیهوده بود و ما هم دیگه به مدیر مورد شکایت خودمون، پیامی نزدیم و فراموش
کردم. (گذاشتیم به حساب کمبود وقت مدیر سایت)
در خصوص پشتیبانی هایی که اخیرا باز شد هم نفس کار مشکل نداره، انحصار طلبی همیشه عقب ماندگی در پی خواهد داشت. رقابت سالم، به
نفع همه است. یکی از مدیران مای بی بی پشتیبانی جدید حرف جالبی چند شب پیش زد در خصوص انگیزه هاشون در خصوص زدن پشتیبانی جدید
" یکی از اهدافم، ایجاد رقابت سالم با مای بی بی ایران است..."
در بین گروه های تازه تاسیس، از همون اول معلوم بود که اگر قرار هست رقابت جدیدی باشه، بین کدوم پشتیبانی با مای بی بی ایران خواهد بود.
چون از روز اول هدفشون معلوم بود و با جار و جنجال و درگیری کارشون را شروع نکرده بودند. پشتیبانی که در هفته اول سر پوسته سایتش حرف و
حدیث ایجاد بشه، آینده مطلوبی نخواهد داشت...
البته این که گفته شد:
"افرادی که در سایر پشتیبانی ها عضو شوند، در معرض اخراج از اینجا قرار خواهند گرفت" خیلی قابل فهم نبود.
من همون لحظه که این جمله را دیدم، یاد جمله دولت آمریکا در چند سال پیش افتادم که به ایران گفت :
Either you are with us or you are with the terrorists
با ما یا علیه ما
چون در هر صورت همه بنوعی دنبال حل مشکلاتشون هستند و دوست ندارند انجمنشون بخاطر چند مشکل معطل بمونه، مطمئنا همه ما ترجیح
می دیم ابتدا در این جا موضوعات را مطرح کنیم ولی وقتی به جواب نمی رسیم، بنظر
شما باید چیکار کرد ؟ هر کاربر در مای بی بی ایران کاربر ولی در سایت خودش مدیر یک زیر مجموعه از 1 نفر بگیرید تا ایران فروم 450 هزار نفری
است و حل شدن مشکل، کمک به همه کاربران اون سایت نه فقط کاربر مای بی بی ایران.
من چون حدود 10 ماه بیشتر نیست که عضو شدم یادم نیست زمانی که مای بی بی هلپ یا سنتر بودن و مای بی بی ایران ساخته شد،
ممکنه همین دیدگاه حاکم بوده باشه و چیزی که باعث شده الان از اون پشتیبانی ها خبری نباشه، همت مدیران اینجا بوده که الان داره بعد از
حدود 3 سال بدون رقیب به کارش ادامه می ده.
بنابراین اگر مجموعه ای بی هدف باشه یا پس از مدتی به اهداف مورد نظر نرسه، خود بخود از سیستم رقابت حذف میشه.
مثلا الان بیش از 50 سایت و وبلاگ عمرانی هست (شاید هم خیلی بیشتر) و فقط یکی از اونها مرجع اصلی هست که 95 هزار عضو داره.
ولی به علت گستردگی مباحث این رشته (12 تا گرایش کارشناسی ارشد داره عمران) و نیاز دانشجویان، ما تصمیم گرفتیم یکی از گرایش ها را
تخصصی برای اون سایت درست کنیم و یک جورایی نوآوری کنیم در این زمینه خاص چون احساس می کنم جای کار داره و نمیشه توی یک سایت
جامع ، نیاز همه گروه ها را مرتفع کرد. اتفاقا وقتی به مدیر اون سایت مسئله را درمیان گذاشتم، اصلا جبهه گیری نداشتند و ضمن آرزوی موفقیت
یک جمله گفتند : امیدوارم هر جا هستید، این جا را هم فراموش نکنید.
بنابراین برای جدا شدن و ایجاد یک سیستم جدید، نیاز به ایجاد جو متشنج نیست و با قهر و دعوا کسی به هدف نهایی نمی رسه.
و اینکه گفته میشه "شما اگر در پشتیبانی تخصصی همان CMS پاسخ نگیرید در کجا می توانید پاسخ بگیرید؟" نمیشه صد در صد تاییدش کرد،
من خودم تا حالا پیش اومده چندین بار سوال پرسیدم اینجا ولی به جواب نرسیدم ولی به یکی از کاربران که به واسطه
فضای مجازی آشنا شدم، مطرح کردم و ایشون مشکلات را حل کرده یا نه همفکری کرده و در مای بی بی دات کام مطرح شده و حل شده.
هیچ کس هم نمی تونه منکر زحمات مای بی بی ایران باشه چون یک دیتابیس عظیم از سوال و جواب هست که بسیاری از مشکلات را
میشه با یک جستجو حل کرد. مثلا دیشب ساعت 2.5 شب بود من یک درخواست ترجمه ورژن پلاگین جدید را در یکی از تاپیک ها مطرح کردم و
مدیری که اون موقع شب در سایت حضور داشت همون موقع شروع کرد به ترجمه فایل ها که واقعا قابل تقدیر هست و من اگر می دونستم همون
موقع سرگرم ترجمه میشن، فایل را صبح می ذاشتم تا ایشون از وقت خوابشون نزنند برای کمک به دیگران.
یا مثلا اون تاپیک آموزش HTML که مدیر سایت ایجاد کردند، بسیار آموزنده بود. خلاصه مطلب را در 2 صفحه توضیح دادند با مثال و من با اینکه چندتا
سی دی آموزشی خریده بودم، هر از گاهی که می خوام یک تغییری بدم، اصلا رغبت نمی کنم اون سی دی ها را نگاه کنم و میام این دو صفحه را
دوباره جاهاییکه نیاز هست می خونم و استفاده می کنم.
این جور موارد همون کارهای UNIC هست که یک سایت برای ابقا نیاز داره و هر مجموعه ای که بتونه خلاقیت و نوآوری ایجاد کنه، بنحوی کاربران را
جذب می کنه.
مثلا دیروز در یکی از انجمن های جدید التاسیس پلاگینی را دیدم (که البته بعدا فهمیدم که پلاگین نیست) که یک چیز جدید بود و من نمونه اش رادر
اینجا ندیده بودم (شاید هم بوده و من ندیدم) این یعنی یک کار جدید، که در پاسخ سوال ما که آیا قابل انتشار هست یا خیر، فرمودند که اختصاصی
و از پایه طراحی و از هیچ پلاگینی استفاده نشده.
یا مثلا یک مدت پیش در خصوص پلاگینی که در مای بی بی ایران برای مدیران استفاده میشه که موقعیت اونها را درانجمن نمایش نمی ده، پرسیده
شد که گفته شد این پلاگین اختصاصی مای بی بی ایران است.
حال آنکه این مورد یکی از نیازهای اصلی مدیران هر سایتی است که متاسفانه دریغ شد و من دیدم که یکی از این پشتیبانی ها هم گویا این مورد را
تونستند اجرایی کنند.
و مثال در این خصوص زیاد است...
بسیاری از اوقات صحبت سر بلد بودن یا نبودن نیست، بحث سر حوصله جواب ندادن است (چرا که ممکنه هست وقت اینکار را نداشته باشد)
اینجا هست که مدیر هر سایتی مجبور میشه از تمام منابع موجود استفاده کنه و مشکل را بطریقی حل کنه.
بنابراین اینکه گفته بشه، باید یک جا رابرای پشتیبانی انتخاب کنید، سبب مظلوم واقع شدن افراد مبتدی میشه چون گناهی ندارند که قربانی
اختلافات و جریانات پیش اومده بین تیم مدیریت یک مجموعه بشن.
همچنین یک کمبودی که احساس میشه، یک تاپیک مخصوص مدیران سایت و مدیران پاسخ گو هست (کاربران عادی نتوانند مباحث را ببینند) که
بتونند مشکلات مدیریتی سایت و مسایل جانبی را درون گروهی حل کنند تا نیازی به مطرح شدن در جمع کاربران نباشه. این جوری نیاز نیست هر
مدیر به مدیر بالاترش پیام بزنه و همه مدیران در جریان امور قرار میگرند و بهتر میشه مشکلات را قبل از رسیدن به End Stage خودش حل کرد.
(در بعضی از سایت ها این تاپیک دیده میشه).
همین جا پیشنهاد می کنم که گروه VIP به سبکی جدید مجددا احیا بشه و در ازای عضویت در گروه، بطور ویژه مشکلات برطرف بشه، ترکیب آن با سیستم
بانک مای بی بی هم می تونه اون را تکمیل کنه و این جوری هم مشکلات ما حل میشه و هم انگیزه ای جهت کاربران پاسخ گو. البته نیازی نیست
که همه موارد غیر رایگان باشه، موارد خاص را میشه در این دسته قرار داد یا میشه اون را اختیاری کرد تا هر کاربر اگر مشکلش حل شد، هزینه را
پرداخت کنه.(هر چند که ممکن هست قیمت گذاری ها بسیار اندک باشه)
این ها نظر شخصی من بود و امیدوارم صحبت هام، کسی را نرنجونه، هدف تنها همفکری برای پیشرفت بوده و خواهد بود.