مرجع پارسی MyBB

نسخه‌ی کامل: سرعت اینترنت ایران پایین تر از آنگولا!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اخبار روز » اجتماعی اینترنت ایران رتبه ای بهتر از 157 جهان پیدا نکرد


ایران در رده بندی نت ایندکس رتبه ای بهتر از 157 پیدا نکرده است؛ جایی بالاتر از ونزوئلا، بورکینافاسو، افغانستان، ساحل عاج و زامبیا و پایین تر از تانزانیا، نامیبیا، موزامبیک و آنگولا! ارم نیوز به نقل از هفت صبح: اتفاقاتی که در حوزه اینترنت ایران می افتد به راستی در هیچ کجای جهان، همتایی ندارد. شبکه ای که اسم آن جهانی است ولی محدودیت های فراوانی روی آن گذاشته شده و چندین نهاد، خود را متولی آن می دانند.
از ابتدای ظهور اینترنت تا شیوع آن در ایران، فراهم کننده های سرویس های اینترنت (isp) با فراز و نشیب های بسیاری همراه بودند. در سال های ابتدایی دهه 80 بود که دولت تصمیم گرفت آنتن های ماهواره ای شرکت های خصوصی را غیرقانونی اعلام کند و تمامی آنها را به جای تامین کننده اینترنت به توزیع کننده بدل سازد.

آن روزها هیچ کس تصورش را نمی کرد که روزی اینترنت فارغ از فضای سیاسی و غیراخلاقی هم با فیلترینگ سنگین این چنینی در ایران همراه شود اما چند سال بعد بود که برای نخستین بار چندین پایگاه مشهور مثل شبکه اجتماعی اورکات یا خدمات دهنده های وبلاگ، مثل بلاگر و وردپرس از دسترس خارج شدند.

ایران که با رشد سریع و نفوذ بالای اینترنت همراه شده بود، از رقبای حوزه خاورمیانه خود فاصله زیادی گرفت اما دیری نپایید که تصمیم های یک شبه که هنوز با انتقادات بسیاری همراه است، مشکلاتی چندساله بر سر اینترنت ایران آورد.ازجمله این مشکلات می توان به مصوبه بر محدودیت سرعت اینترنت خانگی در ایران اشاره کرد.

اینکه با چه متری و بر چه اساسی اینترنت 128 کیوبایت بر ثانیه به عنوان حد اینترنت خانگی در نظر گرفته شد، هنوز هم پاسخی نیافته است. با این حال بسیاری این سرعت را حد دریافت تصاویر زنده ویدئویی و تماشای آنلاین برنامه های تلویزیونی روی اینترنت می دانند.

نکته اینجا است که با افزایش فیلترینگ و از دسترس خارج شدن تمامی وب سایت هایی که می شد ویدئو را به اشتراک گذاشت، عملا این مصوبه دیگر معنایی ندارد چراکه اگر
کاربران ایران به اینترنت 10 مگابایت بر ثانیه هم متصل شوند، فرقی نمی کند و بازهم این سایت ها فیلتر است.

اختلال سه ماهه اخیر وی.پی.ان ها در ایران هم دیگر هیچ راهی برای دورزدن باقی نگذاشته است و تمام راه ها به صفحه ای به نام «رسانه کاربرمحور» ختم می شود.و نقد به محدودشدن سرعت اینترنت در ایران، فقط بین کارشناسان این حوزه نبوده است و مدیران ارشد چندین سرویس دهنده اینترنت (isp) هم از این موضوع گلایه کرده اند.

این مصوبه در حال حاضر هم با شرایط موجود در کشور به راحتی دور می خورد چراکه بسیاری از شرکت های خدمات دهنده اینترنت، داشتن کپی مدارک دانشجویی یا معرفی نامه از محل کار را کافی می دانند، درحالی که به طور مثال برای مودم های وایمکس (که وابسته به خط نیستند)، هرکسی می تواند برای دیگری اقدام کند.

سه شنبه پایگاه نت ایندکس نتیجه آخرین بررسی سرعت شبکه اینترنت در 174 کشور جهان را منتشر کرد. بنابراین آمار، استونی با 40/54 مگابیت بر ثانیه، لیتوانی با 34/86 مگابیت بر ثانیه و کره جنوبی با 30/83 مگابیت بر ثانیه پرسرعت ترین شبکه اینترنت در جهان را دارند.

جالب است که آلمان با 15/28 مگابیت بر ثانیه در رتبه 25، ژاپن با 14/76 مگابیت بر ثانیه در رتبه 27 و ایالات متحده آمریکا با 12/40 مگابیت بر ثانیه در رتبه 33 جهان قرار گرفته اند. این آمار که با بررسی میانگین سرعت ارتباطی کاربران از هفتم آذر تا پنجم دی (حدود یک ماه) سنجیده شده است، گرچه نمی تواند آماری دقیق و تمام نما از سرعت اینترنت در کشورها را نشان دهد ولی می تواند با رده بندی سرعت دسترسی کاربران در جهان، منظری روشن از جایگاه جهانی کاربران را نشان دهد.

ایران در این رده بندی با1/27 مگابیت بر ثانیه سرعت دانلود و 0/67 مگابیت بر ثانیه سرعت آپلود رتبه ای بهتر از 157 در این فهرست پیدا نکرده است؛ جایی بالاتر از ونزوئلا، بورکینافاسو، افغانستان، ساحل عاج و زامبیا و پایین تر از تانزانیا، نامیبیا، موزامبیک و آنگولا!

با ظهور نسل سوم تلفن های همراه در جهان، حداقل سرعتی که برای اینترنت پرسرعت در نظر گرفته می شد 256 کیلوبایت در ثانیه بود که در ایران برای کاربر خانگی به طور رسمی غیرمجاز است.

معلوم نیست که با حضور فیلترینگ اگر کاربر خانگی سرعتی بالاتر داشت چه کاری می کرد که این مصوبه هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته و وعده های جدید هم به برداشته شدن این سد، همراه شده است با صحبت هایی درمورد آغاز به کار اینترنت ملی. نتیجه آنکه با تمام این احوال ایران بنا بر آمار پایگاه معتبر اینترنت ورلد استتز، جایگاه نخست از لحاظ تعداد کاربران اینترنت و جایگاه دوم از لحاظ ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه را دارد.