هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نحوه گذاشتن بالون معده
#1
نحوه گذاشتن بالون معده

بالون معده یکی از جدیدترین انواع روش‌های کاهش وزن است. بالون معده همانند یک توپ پر از هوا، مایع یا مخلوطی از هر دو به طور موقت درون معده جاگذاری می‌شود. بالون‌های حاوی هوا به دلیل سبک‌تر بودن عوارض کمتری به همراه دارند. بالون سیلیکونی درون معده با نمک استریل پر می‌شود و سپس با محدود کردن فضای درون معده و کاهش مواد غذایی مصرفی به کم شدن وزن کمک می‌کند و همچنین باعث احساس سیری سریع‌تر در فرد می‌گردد. حجم معده در حالت معمولی حدود 900 میلی لیتر است ولی پس از گذاشتن بالون حدود 700 میلی لیتر کاهش می‌یابد.
لاغری با بالون معده برای افرادی که با کمک رژیم غذایی و فعالیت بدنی موفق به کاهش وزن نشده‌اند و فعلاً قصد اعمال جراحی سنگین کاهش وزن را ندارند، یک گزینه‌ی بسیار عالی محسوب می‌شود. این روش نیز همانند سایر روش‌های کاهش وزن مستلزم تعهد به یک سبک زندگی سالم است. برای نتیجه گرفتن طولانی مدت از بالون معده تغییرات سالم دائمی در مواد غذایی دریافتی و همچنین انجام ورزش منظم نیاز است.
قرار دادن یک بالون داخل معده می‌تواند با کمک به کاهش وزن فرد، خطر ابتلا به بسیاری‌ از بیماری‌های مرتبط با چاقی و اضافه وزن را کاهش دهد مانند:

سکته و بیماری قلبی؛
فشارخون بالا؛
آپنه خواب؛
دیابت نوع دو؛
لاغری با بالون معده می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب برای افرادی با این شرایط باشد:

شاخص توده بدن (BMI) بین 30 تا 40؛
تعهد به تغییر سبک زندگی و همچنین پیگیری‌های منظم پزشکی؛
عدم بارداری؛
عدم مصرف داروهای ضد انعقادی چون آسپرین؛
عدم ابتلا به بیماری التهابی روده یا هلیکوباکتر معده، زخم معده، سیروز کبدی و نارسایی مزمن کلیه؛
عدم مصرف الکل؛
نداشتن سابقه هر گونه جراحی معده و مری.
در واقع بالون معده حق انتخاب هر فرد چاق به شرطی است که منع استفاده از آن را نداشته باشد. هزینه قرار دادن یا خارج کردن بالون معده معمولاً تحت پوشش بیمه‌ درمانی است. ولی بهتر است قبل از اقدام درباره‌ی پوشش بیمه با سازمان بیمه خود صحبت کنید.

خطرات و عوارض بالون معده

به طور کلی بالون معده روشی بی‌خطر و مؤثر در کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شود. اما می‌تواند عوارض جانبی مرتبط با آندوسکوپی یا مواد آرام‌بخش را داشته باشد. در حدود یک سوم از افرادی که درون معده خود بالون کار گذاشته‌اند بلافاصله درد و تهوع، ریفلاکس مری، سوء هاضمه، نفخ شکم و اسهال ناشی از آن را تجربه می‌کنند. با این حال، این علایم معمولاً فقط برای چند روز ابتدایی پس از قرار دادن بالون احساس می‌شوند و می توان آن‌ها را با دارو درمان کرد. خطرات جدی پس از قرار دادن بالون داخل معده و نیاز به حذف آن محدود است. همچنین در یک حالت بسیار نادر قرار دادن بالون می‌تواند به یک عارضه کشنده منجر شود. احتمال ترکیدن یا حرکت آن درون دستگاه گوارش و ایجاد انسداد روده نیز وجود دارد که یک اورژانس جراحی محسوب می‌شود. نشت یا ترکیدن بالون بسته به نوع مواد درون آن گاهی به رنگ آبی ادرار ظاهر می‌شود. دیگر خطرات و عوارض بالون معده شامل زخم یا سوراخ معده است که گاهی برای ترمیم نیاز به جراحی پیدا می‌کند.

آمادگی گذاشتن بالون‌ معده

در صورت قطعی شدن تصمیم فرد برای لاغری با بالون معده باید با انجام آزمایش و معایناتی مانند آزمایش خون کنترلی قبل از عمل، تست بارداری، نوار قلب، تست ریه، آندوسکوپی، رادیوگرافی قفسه سینه و مشاوره روانشناسی از نظر آمادگی برای آن بررسی شود. سپس با انجام دقیق دستورالعمل آمادگی گذاشتن بالون‌ معده که توسط تیم درمانی ارائه می‌شود، برای روز انجام کار آماده گردد. ممکن است نیاز به محدودیت‌هایی در رژیم غذایی از شب قبل عمل و یا استفاده از دارو‌ها خاصی با نظر پزشک باشد.

نحوه گذاشتن بالون معده

بالون‌گذاری معده در واحد آندوسکوپی به صورت یک روش درمانی سرپایی و با کمک یک آرامش‌بخش ملایم یا حتی بی‌هوشی در صورت لزوم انجام می‌شود. نحوه گذاشتن بالون معده به این صورت است که پزشک ابتدا یک لوله نازک (کاتتر) متصل به بالون معده را از گلو به سمت معده هدایت می‌کند. در مرحله‌ی بعد پزشک لوله آندوسکوپ را که دارای دوربین برای مشاهده درون معده است، به درون آن می‌فرستد تا با دیدن محل بالون آن را به درستی با ماده شور پر کند. پس از پر شدن بالون به میزان کافی، درون معده به حالت شناور رها می‌شود. این کار حدود نیم ساعت زمان می‌برد. فرد می‌تواند پس از چند ساعت استراحت با دستورالعمل و نسخه‌های تجویزی ترخیص شده و به خانه بازگردد.

اقدامات بعد از گذاشتن بالون معده

پس از اتمام عمل گذاشتن بالون معده، فرد می‌تواند حدود شش ساعت پس از عمل تغذیه خود را با مایعات کم شروع کند؛
در چند روز ابتدایی سرم‌درمانی و داروهای تقویتی تجویز می‌شود تا بدن فرد تضعیف نشود؛
رژیم غذایی مایعات را باید تا یک هفته ادامه داد و از هفته دوم خوردن غذاهای نرم را شروع کرد. احتمالاً فرد پس از سه هفته می‌تواند به طور منظم به غذا خوردن عادی خود بازگردد؛
الزام پیگیری‌های منظم پزشکی و ویزیت‌های تغذیه و مشاوره از اقدامات بعد از گذاشتن بالون معده است؛
به فرد توصیه می‌شود تا به پهلو چپ با بالا قرار دادن سطح سر نسبت به بدن بخوابد و از دراز کشیدن بلافاصله بعد از تغذیه خودداری کند؛
مصرف مایعات فراوان ولی با فاصله‌گذاری از زمان صرف غذا را فراموش نکند؛
باید در نوع مواد غذایی مصرفی خود به خصوص بدون تیغ بودن گوشت مرغ و ماهی دقت کند. مصرف حداقل یک وعده گوشت روزانه لازم است؛
باید از نوشیدن مایعات گازدار و حاوی کافئین پرهیز شود؛
مصرف مواد غذایی چرب و شیرین را محدود کند؛
سرغت غذا خوردن خود را کاهش دهد؛
سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده داشته باشد؛
مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهد.
از این پس بالون معده می‌تواند به فرد احساس سیری کاذب و سریع‌تر از حد معمول دهد و این بدان معناست که فرد کمتر غذا می‌خورد. از دیگر مزایای آن تغییر در سطح هورمون‌های اشتها و کند کردن مدت زمان تخلیه معده است. مقدار وزنی که طی مدت داشتن بالون درون معده کاهش می‌یابد تا حد زیادی به سبک زندگی فرد در این دوران بستگی دارد. از دست دادن حدود 10 تا 15 درصد از وزن بدن در طول شش ماه پس از قرار دادن بالون داخل معده یک نتیجه‌ی معمولی است. انتظار می‌رود تا فرد با این روش طی شش ماه بتواند حدود 30 درصد از وزن خود را کاهش دهد. از دیگر نتایج این اقدام بهبود نسبی بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت و اختلالات مربوط به قلب است.
معمولاً بالون‌های داخل معده پس از شش ماه با کمک آندوسکوپی خارج می‌شوند، زیرا باقی ماندن طولانی مدت‌تر آن‌ باعث آسیب به بافت معده یا تخریب خود بالون خواهد شد. خارج کردن بالون به سادگی و با کمک آندوسکوپی و سرپایی انجام خواهد شد و فرد طی یک ساعت ترخیص می‌شود.
گاهی بسته به شدت چاقی و نظر پزشک نیاز به کارگذاری دو بالون هم‌زمان وجود دارد. برخی از بالون‌های جدید قابلیت تنظیم حجم و طول عمر بیشتری نسبت به انواع ساده را دارند که نیاز به خارج سازی شش ماه آن را نیز محدود می‌کند.
منبع: بالون معده
پاسخ
 سپاس شده توسطشماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۴۷:۴۳ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۱۰:۱۲ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۰۹:۲۳ عصر)


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان