هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت بین Shared Hosting VPS در چه است ؟
#1
[تصویر:  vps-hosting.jpg]

بعد از اینکه شما یک وب وبسایت را با زبان برنامـه نویسی مورد نظر خود نرم افزار نویسی و طراحی کردید حتمـا نیاز به فضا جهت قرار دادن آن در اینترنت دارید . در چنین شرایطی است که شما با واژه هایی مانند هاست های اشتراکی یا 
Shared Hosting و سرورهای مجازی شخصی یا Virtual Private Servers که به VPS معروف هستند برخورد می بکنید . مهمترین فرق بین هاست های اشتراکی و VPS ها در این است که شما در هاستینگ اشتراکی همان گونه که از نامش پیداست ، وب سایت خود را در کناربقیه وب وب سایت هایی که برای افراد دیگر هستند بر روی سرور قرار می دهید در چنین شرایطی منابع اختصاص یافته به وب وب سایت شما در روی این سرور به ازای تعداد وب وب سایت ها بار کاری که هر کدام از آنها دارند به اشتراک گذاشته می شود ، شما در هاست های اشتراکی نسبتا هیچ مدیریتی روی منابعی که در حال مصرف از آن روی سرور هستید ندارید در حالیکه در سرورهای مجازی شخصی یا VPS ها شما سرور مجازی که در نتیجه نصب نرم افزار های مجازی ساز بر روی سرور فیزیکی ایجاد می شوند را بصورت تمام کمال در اختیار می گیرد و طیعتا تمام منابعی که بر روی این سرور قرار دارد در اختیار شما قرار می گیرد و مدیریت بهتری بر روی منابع سرور خواهید داشت اما به این نکته هم توجه بکنید که ما مفهومی به نام سرور اختصاصی یا Dedicated Server نیز برای فرآیندهای هاستینگ داریم که بسیار زیاد خیلی از VPS مدیریت بهتری روی منابع را ارائه می دهد که در خصوص آنها هم حرف خواهیم کرد.

هاست اشتراکی وب یا Shared Web Hosting چیست ؟

سیـستم های هاست های اشتراکی وب یا Shared Web Hosting اکثرا ٌ بر روی سخت افزار ارائه می شوند که روی این سخت افزار اکثرا ٌ سیسـتم علت های ویندوز یا لینوکس نصب می شود. مراقبت مدیریت چندین وب سایت کاربر به این سرور محول می شود ، منابع موجود بر روی این سرور اعم از پهنای باند فضا ، پردازش ... بصورت مشترک بین تمام کاربر ان وب وبسایت ها تقسیم می شود ، بعضا حتی اولویت بندی یا محدودیت در دسترسی منابع به فرد ان هم اعمال نمی شود. امروزه اکثر افرادی که اخیرا وارد بازار میزبانی وب می شوند سرویس های میزبانی وب را بصورت اشتراکی یا Shared ارائه می کنند بعضا بسته های توصیه ی نامحدودی هم به فرد ان ارائه می کنند که شما به عنوان فرد می توانید هر چقدر که رفیق داشتید از منابع این هاست اشتراکی مصرف بکنید . طبیعتا ارائه خدمات نامحدود حرف بیهوده ای است که به امید خدا در آینده در خصوص ترفند هایی که در اینگونه سرویس های هاستینگ به عنوان نامحدود انجام می شود اشاره هایی خواهیم کرد. در یک سناریوی واقعی سرویس هاست اشتراکی منابع سرور اعمل از حافظه RAM ، پهنای باند اینترنتی قدرت پردازشی، فضای ذخیره سازی و نرم افزار های کاربر دی که روی سرور قرار دارند همگی به اشتراک گذاشته می شوند. جهت مثال وب سرور آپاچی به همراه پایگاه داده های MySQL و کنسول مدیریت CPanel پست الکترونیکی سرورهای متن باز در سرور لینوفردی و همين طور وب سرور IIS به همراه پایگاه داده MSSQL سرور کنسول مدیریتی PLESK و پست الکترونیکی سرورهای ویندوزی در یک سرور ویندوزی به همراه بسياري دیگر از نرم افزار ها در بین کاربر انی که از آنها مصرف می کنند وب سایت های آنها در سرور قرار گرفته اند به اشتراک گذاشته می شوند. توجه بکنید که در هاست های اشتراکی یکبار پروگرام بر روی سرور نصب می شود برای تمام فرد ان و وب وب سایت های موجود بر روی سرور مورد مصرف قرار می گیرد. هاست های اشتراکی یا Shared Hosting ارزانترین نوع هاست های اینترنتی می باشند به ویژه اگر بر روی سیسـتم علت ی مثل لینوکس قرار بگیرند خرید vps ارزانتر از سرور اختصاصی است در عوض سرویس های میزبانی وبی مانند VPS Hosting یا Dedicated Hosting تعرفه های بالاتری نسبت به خرید سرور مجازی ارزان دارند ولی شما می توانید از منابع سرور بصورت کاملا بهینه مصرف بکنید .
[تصویر:  vps-vs-shared-hosting.jpg]

هاست سرور مجازی خصوصی یا (Virtual Private Server ( VPS چیست ؟

در یک VPS یا سرور مجازی خصوصی منابع سخت افزاری موجود بر روی سرور فیزیکی با مصرف از تکنولوژی به نام مجازی سازی سری یشن بندی پیکربندی می شوند به گونه ای که از یک سرور فیزیکی می توان چندین سیستم علت مختلف با منابع سخت افزاری مفرق ایجاد کرد. به سیـستم علت ها یا سرورهایی که از این طریق ایجاد می شوند سرور مجازی یا Virtual Server گفته می شود ، نسبتا چیزی که شما در برنامـه هایی مانند VMware Workstation Virtual Box مشاهده می بکنید . بر روی هر کدام از Virtual Server هایی که ایجاد شده سرویس دهنده هاستینگ می تواند سیسـتم علت های مختلف با منابع سخت افزاری برنامـه ی مختلف بنا به درخواست کاربر را راه اندازی نماید . فرد انی که سرور مجازی را خریداری می کنند در واقع مدیریت جامعی بر روی منابع این سرور دارند به نوعی می توان گفت همه منابع این سیـستم مجازی بصورت اختصاصی در اختیار کاربر مورد نظر قرار می گیرد. در سرور مجازی یا VPS منابع سخت افزاری می توانند بصورت اختصاصی یا Dedicated هم می توانند بصورت اشتراکی یا Shared در اختیار فرد ان قرار بگیرند ، وقتی که شما درخواست VPS از سرویس دهنده هاستینگ را می دهید ، می توانید اندازه حافظه RAM ظرفیت هارد دیسک تمام چیزهایی که نیاز دارید را بصورت دلخواه سفارش بدهید. در این حالت این منابع بصورت اختصاصی از سیستم فیزیکی دریافت شده و در درون VPS برای فرد در دسترس است.البته نوع vps نیز اهمیت دارد اینکه به عنوان مثال سرور مجازی آلمان باشد یا سرور مجازی فرانسه سرعت نیز متفاوت می باشد. مفهوم VPS در واقع نقاط ضعفی که در سرویس های هاست اشتراکی وجود دارند را پوشش داده است و از طرفی انعطاف پذیری خیلی بالاتری را به فرد ان آن می دهد به نوعی که فرد می تواند جهت منابعی که در اختیارش قرار گرفته است برنامـه ریزی نماید ، جهت مثال چند ماه پیش وب وب سایت انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران نیاز به ارتقاء داشت به همین دلیل ما مجبور شدیم VPS با میزان حافظه RAM بیشتر تولید و ساخت کنیم اگر در سرویس های هاستینگ اشتراکی کار می کردیم حتمـا دچار مساله می شدیم زیرا نمی دانستیم که واقعا میزان RAM به ما اختصاص خواهد یافت یا خیر ولی با استفاده از VPS مطمئن هستیم که تمام فضای RAM به ITPRO اختصاص خواهد داشت. با توجه به اینکه فرد ان بر روی سرویس های VPS دسترسی های مدیریتی هستند خودشان می توانند تغییرات دلخواه حتی برنامه های دلخواه خودشان را بر روی سرورها نصب و راه اندازی کنند.

تفاوت مهم سرویسها Shared Hosting و VPS Hosting در چیست ؟

هاست های اشتراکی خیلی ارزانتر از هاست های VPS هستند
منابع سرور در هاست اشتراکی بین تمام فرد ان به اشتراک گذاشته می شود
منابع سرور در VPS ها ( در صورت نیاز ) بصورت اختصاصی به کاربر ان اختصاص داده می شود
هاست های اشتراکی فقط برای وب وبسایت های کم ترافیک تجارت های تازه کار مناسب است
VPS ها برای وب وبسایت های پر ترافیک تجارت ها برند ها مناسب است
کارایی VPS حتمـا از کارایی هاست های اشتراکی بیشتر است
فرد ان VPS می توانند سرور را دلخواه سازی کنند ولی در هاست اشتراکی شما چنین امکانی ندارید
انعطاف پذیری سرویس های VPS با توجه مدیریت آنها بوسیله کاربر بسیار زیاد بیشتر از هاست اشتراکی است ITPRO باشید
پاسخ
 سپاس شده توسطشماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۵۲:۵۱ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۱۴:۵۲ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۱۶:۱۵ عصر)


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان