هاست لینوکس

آخرین بسته‌ی MyBB: نسخه‌ی 1.8.27 MyBB منتشر شد


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نگاهی ساده به چگونگی رویارویی با ویروسهای کامپیوتری و اینترنتی
#1
تاکید می کنم در این گفتار قصد معرفی و کنکاش یک آنتی ویروس نداریم ؛ تمام تلاش ما در ایجاد ارتباط منطقی شما با کامپیوتر است زمانی که کامپیوترتان به بلای ویروس X دچار شد و شما با آنتی ویروسY و تکنیک Z سعی می کنید این ویروس را پاک کنید؛ پس XYZ می تواند هر عنوانی باشد مهم نیست!!!!
● آنتی ویروسها؛ ویروس کشها کارآیی ندارند
ابتدا امر می بایست در خصوص آنتی ویروسها یا همان ویروس کش اذعان کرد که این نرم افزارها در ایران کارآیی چندانی ندارند؛ اکثر آنها مشمول حق کپی رایت نشده و به اصطلاح قفل شکسته اند نرم افزارهای قفل شکسته اکثرا فاقد کارایی کامل هستند ؛ از سوی دیگر نرم افزارهای آنتی ویروس با توجه به ظهور و انتشار ویروسها جدید باید به روز شوند که به دلیل برخی از محدودیتهای تجاری و سیاسی ؛ کاربران ایرانی از به روزرسانی اکثر نرم افزارهای به خصوص مربوط به شرکتهای غربی محروم هستند؛ پس زیاد به آنتی ویروسها اعتماد نکنید؛ چه باید کرد؛ ابتدا ویروسی نشوید و پس از آن اگر ویرویسی شدید خونسرد عمل کنید.
‌● ویروسی نشوید
ویروسهای کامپیوتر بلای جان کامپیوترها شده است. فراموش نکنید برای آنکه گرفتار این بلا نشوید در درجه اول به هیچ وجه ایمیل دریافتی مشکوک و مخصوصا دارای پیوست و یا لینک داخل ایمیل را باز نکنید. آنها را فورا پاک کنید. اگر فرستنده را میشناسید طی یک ایمیل و یا تماس تلفنی، سئوال کنید که آیا فرستنده از صحت و سلامت ایمیل دریافنی شما آگاه است و او این ایمیل را فرستاده است. اگر یک روز دیرتر ایمیلتان را باز کنید بهتر است تا آنکه گرفتار ویروس مخرب شود.
بگذارید خیالتان را راحت کنم ؛ در مجموع هرسیستم پاک یعنی عاری از ویروس پس از ۲۰ دقیقه اتصال به اینترنت دچار ۲۵۰ ویروس می شود؛ پس از ویروسها گریزی نیست.
ابتدا امر بگویم در این جا منظور بیشتر کدها مخرب که همان ویروسهاست این کدها را می توانید به تروجانها ؛ کرم ها و .... تعمیم دهید.
پس چه باید کرد ؟ سعی کنید کمتر آلوده شوید؛ کمتر آلوده شدن از دو جهت امکان پذیر است ؛ اصلا وب گردی نکیند یا بهتر است بگویم کمتر وب گردی کنید و در وبها و وبلاگهایی ناشناخته و مرموز وارد نشوید؛ یکی از راههای انتقال و انتشار ویروسها ودیگر کدهای مخرب اینترنتی ؛ پایگاههای وبسایت و برخی وبلاگهاست.
دوم سعی کنید اصلا پست الکترونیکی نخوانید یا اگر امکان ندارد کمتر پست الکترونیکی بهره ببرید، حتی ممکن است باز کردن یک پست الکترونیکی ایمیل آلوده سیستم شما را قربانی کند؛ حال لااقل اگر مجبورید باز کنید؛ به هیچ وجه ممکن برروی لینکها داخل متن ایمیل کلیک نکنید خیلی برایتان مهم بود با ابزارهای آنلاین صحت وسقم آدرس ها را مطمن شوید .
پس کمتر وب گردی کنیم ؛ کمتر پست الکترونیکی به خصوص پیوستها را باز کنیم تا کمتر ویروسی شویم ؛ اصلا زمانی اتفاق می افتد که اصلا وارد نشوید.
قصد آن را ندارم اثبات کنم آنتی ویروسها آنهم در قالب نرم افزار اصلی و اورژینال بازهم کارآیی ندارد چه رسد به آنتی ویروسها قفل شکسته و ناقص ایرانی !! اما این را تاکید می کنم هرگز آنتی ویروسها شما را از شر ویروسها خلاص نمی کنند.
● من و ویروسهای کامپیوتر
ادامه مللبی آورده شده را از وبسایت تورنتو بخوانید و بعد باهم یک فکر اساسی برداریم و دست به کاری حرفه ای و مناسب بزنیم.
● پاک کردن ویروسهای کامپیوتری آسان نیست
تاکید کردم سعی کنید ویروسی نشوید واگر کامپیوترتان دچار ویروس شد این را باخود زمزمه کنید؛ پاک کردن ویروسهای کامپیوتری همواره آنطور که به نظر میرسد ساده و آسان نیست و گاهی با دردسرهای زیادی مواجه میشود که میتواند خطری جدی برای سیستم عامل به حساب آید و آنرا به شکلی خراب کند که مجبور شوید مثلا ویندوز را دوباره نصب کنید. پیشنهاد میکنم مراحل زیر را در پاک کردن ویروسها حتما رعایت کنید و اگر برایتان مشکل است از یک متخصص کامپیوتر کمک بگیرید.
▪ یک تذکر
یک تذکر ؛ سالها کار با سیستم عامل ها مختلف به من این نکته را نشان داده است بهترین راه حل برای از میان بردن خطر ویروسها پاک کردن سیستم عامل و نصب مجدد برروی فضای پاک و عاری از ویروس است البته این به شرطی است که امکان نصب بدون دردسر و مشکل آفرین سیستم عامل باشد؛ مثلا با پاک کردن سیستم عامل شما اگر کل حسابداری واحد مربوطه تان از بین برود این کار عاقلانه نیست بهتر است فکر بهتر بردارید
● مراحل پاک کردن ویروس
مراحل پاک کردن ویروس به شرح زیر توصیه میشود:
▪ اول : دیسکت راه انداز و سی دی سیستم عامل مهیا کنید
۱) اول از همه اطمینان داشته باشید که یک کپی خوب و مطمئن از تمام دیتاهای خود دارید و اینکه یک دیسک بوت یا Emergency Bootdisk از OS خود دارید.
▪ دوم: ویروس مهاجم به کامپیوترتان را بشناسید
نوع ویروسی که به کامپیوتر حمله کرده را مشخص نمایید. مراحل عمل به شکل زیر است:
۲ـ الف) اگر برنامه اسکن ویروس یا ضد ویروس در کامپیوترتان نصب نیست، لازم است یک نمونه به انتخاب خودتان نصب کنید. خواندن مطالب اطلاعاتی برنامه نصب شده مفید است ، در صفحه اول سایت کامتونت در کادر Online Virus Check لینک سه شرکت سیمانتک، مکآفی و پاندا قرار دارد که امکان اسکن رایگان کامپیوترتان را برای پیدا کردن ویروس میدهد.
۲- ب) قسمت definition این برنامه که حاوی لیست و اطلاعات انواع ویروسهاست باید حتما update شود. از طریق اینترنت میتوانید به سایت عرضه کننده برنامه اسکن وصل شده و اطلاعات ویروسها را بروز کنید.
۲- ج) برنامه اسکنر ویروس را به نحوی تنظیم کنید که ضد ویروس، ویروسهای یافته شده را پاک نکند، بلکه فقط ویروسها را پیدا کند. شما نباید ویروسها را فورا پاک کنید زیرا بعضی انواع ویروسها فایلهایی را آلوده میکنند که برای روشن ماندن کامپیوترتان حیاتی است. اگر این فایلها را پاک کنید شاید دیگر نتوانید سیستم را دوباره روشن کنید.
▪ سوم: ویروسها را اسکن کنید
۲- د) در این مرحله، ویروسها را اسکن کنید اما آنها را پاک نکنید. توجه کنید که بعضی از ویروسها، اسکنر ویروس را از کار میاندازند و نمیگذارند درست کار کند. این مرحله ای است که معمولا حضور و کمک یک فرد حرفه ای کامپیوتر ضروری است زیرا در چنین حالتی یا باید درایو را در یک شبکه به اشتراک (share) گذاشت و آنرا از یک کامپیوتر دیگر اسکن کرد و یا هارددیسک آلوده را از کامپیوتر بیرون آورده و آنرا در یک کامپیوتر دیگر در نقش درایو دوم قرار دهید. سپس آنرا اسکن کنید.
● از آنتی ویروسها کمک بگیرد
۳) وقتی ویروس را شناختید لازم است تا یاد بگیرید که چگونه میتوانید آنرا پاک کنید. به سایت شرکت ضد ویروس خود بروید و اطلاعات آن ویروس را مطالعه کنید. سایت سیمانتک هم اطلاعات خوبی در رابطه با انواع ویروسها دارد. برای دسترسی به این اطلاعات لطفا به مقالات مرتبط با موضوع مراجعه نمائید. سایت سیمانتک ابزار متنوعی برای پاک کردن ویروسها هم ارائه میدهد
● ویروسها را پاک کنید
ویروسها را پاک کنید. مراحل عمل به شکل زیر است:
۴- الف) برای بعضی از ویروسها ابزار (tool) پاک کردن وجود دارد که میتوان به کمک آن ویروس مربوطه را برداشت. اگر چنین ابزاری را یافتید، آنرا دانلود کنید و از آن استفاده نمائید.
۴- ب) اگر چنین ابزاری را پیدا نکردید، دستورات حذف ویروس برنامه ضدویروستان را دنبال کنید. شاید لازم باشد بصورت دستی فایلهای ویروس را پاک کنید و حتی رجیستری سیستم را ادیت نمایید. هرچند دستورات فوق به شما میگوید که چگونه فایلها را بصورت دستی پاک کنید اما اکثر افراد در مورد ادیت رجیستری سیستم رضایت ندارند. بهتر است برای اینکار از یک متخصص کامپیوتر کمک بگیرید.
۴- ج) اگر دستورات فوق اشاره کرد که میتوانید پاک کردن ویروس را با همان برنامه ضد ویروس انجام دهید، شانس با شما یار است. از این فرصت برای پاک کردن ویروسها استفاده نمایید. برای اینکار اسکنر ویروس را یکبار دیگر اما با شرط پاک کردن ویروسها اجرا نمایید.
پاسخ
 سپاس شده توسطfirstboy000 (۱۳۹۴/۳/۱۰، ۱۹:۱۴:۳۰ عصر) ، شماره مجازی (۱۴۰۱/۸/۲۶، ۰۱:۵۲:۲۶ صبح) ، گراف مسنجر (۱۴۰۱/۱۰/۳، ۰۴:۱۴:۳۱ صبح) ، چارتر ۴۲۴ (۱۴۰۲/۹/۱۲، ۱۵:۱۵:۴۳ عصر)


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان