مرجع پارسی MyBB

نسخه‌ی کامل: جاوااسكریپت چیست ؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
همیشه فكر می كنید كه جاوااسكریپت چیست ؟ واز خودتان می‌پرسید آیا من هم می توانم جاوااسكریپت را یاد بگیریم پیش خود فكر می كنید نه چون خیلی مشكل است و یا مشكل به نظرتان می آید اما در اصل اینطور نیست جاوااسكریپت هم مانند سایربرنامه های طراحی صفحات وب بسیار آسان است ولی برای اینكه شما هم بتوانید به راحتی از اسكریپتهای جاوااسكریپت استفاده كنید فقط نیاز به تلاش و پشت كار شما دارد . و با باور داشتن خودتان كه شما هم می‌توانید به آسانی یاد بگیرید . خوب پس حالا شروع می كنیم

چه چیزی درباره جاوااسكریپت می دانید ؟

جاوااسكریپت مستقیماً در صفحات HTML نقش دارد و می‌تواند عكس العمل رویدادها (events ) را نشان دهد . مانند زمانیكه یك صفحه بطور كامل لود ( load ) می شود و یا اینكه وقتی كه كاربر كلیك هایی را بر روی بخش هایی از صفحه می كند و می تواند برای اعتبار بخشیدن به داده ها مورد استفاده قرار گیرد .

فكر می‌كنید كه جاوا و جاوااسكریپت یكسان هستند ؟

نه اینطور نیست . جاوا و جاوااسكریپت دو زبان كاملاً متفاوت هستند . جاوا یك زبان پیچیده كاملا شیء گرا است جاوا خیلی بیشتر از یك زبان برنامه نویسی ، برای خلق برنامه های كاربردی بر پایه وب است . بر خلاف برنامه های جاوا ( اپلت ها )‌ كه به صورت فایل های جداگانه ای در وب ارائه می شوند ، برنامه های جاوااسكریپت می توانند با كدهای HTML صفحات وب تركیب شوند .

دستورات جاوااسكریپت را چگونه در صفحات HTML قرار می دهیم ؟




document. write("hello world!")




توضیح مثال بالا : نوشتن اسكریپت در صفحات HTML بسیار ساده است برای وارد كردن اسكریپت در صفحات HTML از تگ استفاده می‌كنیم . و برای مشخص كردن اینكه چه نوع زبان اسكریپتی استفاده شده است .

در واقع هر جائی كه خواستید متنی را به عنوان یك خروجی در صفحه قرار دهید می توانید از این دستور استفاده كنید . document. write و در آخر با این تگ را می‌بندیم . اگر مثال بالا را در صفحه HTML خود وارد كنید در مرورگرتان عبارت hello world را می بینید .

كدهای جاوااسكریپت درعمل باید با یك فایل HTML تركیب شده تا قابلیت اجرا داشته باشند . برای اینكار از تگ در HTML استفاده می‌كنیم


دستورات جاوااسكریپت در كجا قرار می‌گیرد ؟
اسكریپتهایی كه در بخش body قرار می‌گیرند زمانی اجرا می‌شوند كه صفحه (load ) می شود . و اسكریپتهایی كه در بخش head قرار می گیرند زمانی اجرا می شود كه صدا زده شوند ویا فراخوانده شوند .




function message()
{
alert("this alert box was called with the onload event")
}






درمثال بالا می‌بینیم كه این اسكریپت شامل تابعی است كه قرار گرفته در بخش سند پس ما می‌توانیم مطمئن باشیم كه این اسكریپت اجرا می شود بعد از اینكه این تابع صدا زده شود . و اگر در قسمت body این تابع صدا زده نشود این اسكریپت اجرا نمی‌شود .






document.write("this message is written when the page loads")




اسكریپتهایی كه در بخش head قرار می گیرند اجرا می‌شوند وقتیكه صدا زده می‌شوند و یا اینكه رویدادی (event) اتفاق می افتد .زمانیكه شما یك اسكریپت را در قسمت head قرار می‌دهید می‌ توانید مطمئن باشید كه این اسكریپت اجرا میشود قبل از اینكه كاری در صفحه انجام گیرد .شما می توانید در هر دو بخش head وbody اسكریپت خود را قرار دهید

ممكن است زمانیكه اسكریپت خود را می نویسید وقتی كه آن را در مرورگرتان باز كنید مرورگر به جای اجرای آن متن اسكریپت را به شما نشان دهد این مشكل به علت رعایت نكردن بعضی از موارد پیش می آید 1) ممكن است دستور < script> و یا را فراموش كرده باشید 2) ممكن است سند خود را با پسوند txt ذخیره كرده باشید و یا اینكه مرورگرتان از جاوااسكریپت پشتیبانی نمی كند .

در یك سند html می توانید بیش از یك script قرار دهید .

یك اسكریپت خارجی (external) چگونه اجرا می‌ شود ؟

گاهی اوقات ممكن است شما بخواهید كه اجرا بشه اسكریپت یكسانی روی چندین صفحه بدون اینكه این اسكریپت را در هر صفحه بنویسید برای اینكار شما می توانید این اسكریپت را به صورت یك فایل جداگانه بنویسید و با پسوند js آن را save كنید و در موقع لزوم در تگ script و با استفاده ازخاصیت SRC از آن استفاده كنید .








the actual script is in an external script file called "xxx.js".




متغیرها در جاوااسكریپت :
یك متغیر مانند یك ظرفی، اطلاعات شما را در خودش نگهداری می كند و مقدار یك متغیر می‌تواند تغییر كند در طول یك اسكریپت . متغیرها یك نام دارند و یك مقدار و برای اشاره كردن به آنها از نام آنها استفاده می‌شود نام متغیر ثابت است ، یعنی به ازای هر مقدار جاری در متغیر نام آن تغییر نمی كند .

قاعده نامگذاری متغیرها :

نام متغیره می تواند شامل حروف الفبا ( هم حروف بزرگ و هم حروف كوچك )‌ باشد همچنین این نامها می تواند شامل اعداد ( از صفر تا نه )‌ و نیز كاراكتر underscore (_) باشند .

نام یك متغیر نمی تواند شامل حروف فاصله (space ) و یا كاراكترهای مربوط به نقطه گذاری باشد .

اولین حرف از نام یك متغیر باید ازیك حرف الفبا و یا یك علامت underscore تشكیل شده باشد .

تعریف یك متغیر :

شما میتوانید بوسیله دستور var به معرفی متغیره بپردازید var strname= some value و یا اینكه می توانید بدون استفاده از دستور var متغیر را تعریف كنید یعنی strname= value

برای اختصاص دادن یك مقدار به متغیر می‌توانید به این صورت عمل كنید

var strname="hege" or like this strname= "hege"

نام متغیر strname است و مقدار آن hege .

قرار دادن متغیر در داخل تابع :

زمانیكه شما قرار می‌دهید یك متغیری را در داخل تابع فقط می توانید دسترسی داشته باشید به آن متغیر در داخل همان تابع و زمانیكه خارج می‌شوید از تابع ، این متغیر ازبین می رود كه به این نوع از متغیرها متغیرهای محلی می‌گویند متغیرهای محلی حوزه تعریف آنها تنها شامل یك تابع می باشد شما می‌توانید داشته باشید متغیرهای محلی با نامهای یكسان در تابع های مختلف . و اگر شما تعریف كنید یك متغیر خارج از یك تابع همه تابع ها می توانند به آن دسترسی داشته باشند . این متغیرها در تمام طول اسكریپت و نیز سایر اسكریپتهای موجود در سند html قابل استفاده و ارجاع می باشند این متغیرها همچنین درداخل توابع نیز قابل استفاده هستند .




var name="hege"
document.write(name)
document.write(""+name+"")




عملگرها در جاوااسكریپت :
عملگرهای محاسبه ای :

عملگرهای محاسبه ای شامل چهار عمل اصلی جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم (/) است و عملگر دیگری به صورت

% وجود دارد كه باقیمانده تقسیم دو عملوند را باعث می شود . و عملگر دیگری به صورت ++ برای افزودن به اندازه یك واحد و -- برای كم كردن به اندازه یك واحد بكار می رود .

عملگرهای تخصیصی :

عملگرد = مقدار سمت راست عملگرد به متغیر سمت چپ آن تخصیص داده می شود

عملگرد =+ حاصل جمع مقادیر دو طرف عملگردر متغیر سمت چپ این عملگر قرار خواهد گرفت x+=y x=x+y

عملگرد =- حاصل تفریق مقدار سمت راست عملگر از مقدار سمت چپ در متغیر سمت چپ قرار می‌گیرد . x-=y x=x-y

عملگرد=* حاصل ضرب دو مقدار طرفین عملگر در متغیر سمت چپ قرار می‌گیرد . x*=y x=x*y

عملگرد =/ مقدار سمت چپ برمقدار سمت راستی این عملگر تقسیم شده و حاصل این پردازش به متغیر سمت چپ اختصاص داده می‌شود . x/ =y x=x/y

عملگرد =%‌ باقیمانده تقسیم صحیح مقدار سمت چپ عملگر بر مقدار سمت راست آن در متغیر سمت چپ قرار می گیرد. x%=y x=x%y

عملگرهای مقایسه ای :

== وقتی هر دو عملوند با هم برابر باشد ، درست است .

=! وقتی عملوندها با هم مخالف باشند ، درست است .

< وقتی عملوند سمت چپ بزرگتر از عملوند سمت راست است ، درست است

> وقتی عملوند سمت راست بزرگتر از عملوند سمت چپ است ، درست است .

=< وقتی عملوند سمت چپ بزرگتر یا مساوی عملوند سمت راست باشد ، درست استت .

=> وقتی عملوند سمت چپ كوچكتر یا مساوی عملوند سمت راست باشد ، درست است .

عملگرهای منطقی :

&& and منطقی : حاصل این عملگر وقتی درست است كه هر دو گزاره مورد نظر آن درست باشند .

|| or منطقی :‌حاصل این عملگر وقتی درست است كه حداقل یكی از عملوندهای آن درست باشد .

! not منطقی : همواره ارزش مخالف عملوند خود را باز می گرداند .

عملگرهای رشته ای :

رشته ها بیشترازیك یا چند كاراكتر متنی تشكیل یافته اند مانند " Hello world" بوسیله عملگر + می‌توانیم دو یا تعداد بیشتری از رشته ها را به هم متصل كرد

tet1="what a very " txt2="nice day" txt3=txt1+txt2

متغیر txt3 حالا شامل :" txt3="what a verynice day برای اضافه كردن فاصله میان دو رشته از متغیرها جایگزین می‌كنیم یك فاصله داخل عبارتها یا در یكی از رشته ها

tet1="what a very " txt2="nice day" txt3=txt1+" "+txt2

متغیر txt3 حالا شامل "txt3="what a very nice day است .

تابع :

یك تابع شامل تعدادی كد می باشد كه آنها اجرا می‌شوند بوسیله یك رویداد و یا زمانیكه صدا زده شود . و تابع امكانی است كه اجازه دسته بندی كردن برنامه شما را به شما می‌دهد و در ضمن امكانی است برای عدم تكرار كد برنامه در مكان های مختلف از آن . شما می‌توانید ازیك تابع استفاده مجدد كنید دراسكریپتهای یكسان و یا در بخشهای مختلف یك سند .

برای معرفی یك تابع بهتر است كه در تگ HEAD فایل HTML صورت گیرد و صدا كنید آن را در بخشهای مختلف سند با این كار این امكان را به برنامه نویس می‌دهید كه از همان ابتدای برنامه كنترل برنامه را در دست گیرد .

در جاوااسكریپت می توانید به ایجاد یك پنجره برای نمایش متون خود بپردازید كه این پنجره هیچ جایی از صفحه اصلی وب را نگیرد ساده ترین راه برای نمایش متن استفاده از (" alert ("this is a message است .




function myfunction()
{
alert("HELLO")
خوب بود ممنونSmile